Partnerzy portalu partner portalu partner portalu

Partnerzy serwisu

partner serwisu partner serwisu
Handel

Ostatnie kilka tygodni w dużym handlu przebiegły pod hasłem „wiosna nasza"...

...związki zawodowe, różnorodne zresztą, choć z medialną dominantą „Sierpnia 80", postanowiły zażądać "więcej, lepiej, szybciej" - i dobrze - to ich prawo i obowiązek. Ja stoję po stronie pracodawcy i też mam swoje prawa i obowiązki. Zatem...


Autor: Andrzej Maria Faliński
Data: 14-04-2008, 22:34

Moim zdaniem, tyle w tej wiośnie związków racji, co i pewnej taktycznej gry, w której jakby zapomniano o bieżącej sytuacji na rynku pracy. Z jednej strony pracownicy handlu - konfrontując się z poziomem płac w innych krajach Unii - dowiedzieli się, że płaci się tam więcej (zresztą nie tylko w handlu - dodam dla porzadku). Z drugiej strony, pracodawcy poszukując pracowników, wysysanych z naszego rynku przez inne rynki, podnoszą płace, poprawiają warunki pracy, szkolą „menedżment" m.in w zakresie nieopresywnego stylu kierowania itd. Normalne, ale...warto pamiętać, że poziom płac, to funkcja całej gospodarki i porównując produkt krajowy np. Niemiec, czy Irlandii (na głowę) wiemy, że tyle płacić w Polsce będziemy dopiero za ładnych parę lat. Związki i pracodawcy także o tym wiedzą. Zatem jest w sektorze coraz lepiej, ale... my, pracodawcy chętniej powiemy, że jest dobrze, zaś związki zawodowe, że trochę lepiej. Taka to obiektywna różnica punktu widzenia i punktu siedzenia zarazem.


W grze z pracodawcą, „naciskać" to dla związku zawodowego racja istnienia, ale... , jeśli staje się to argumentem licytacji politycznej z innym związkiem, i to w walce o wpływy, sprawa staje się wątpliwa - tak co do intencji, jak i potencjalnie możliwych efektów. Każde bowiem porozumienie w takiej grze jest złe - i cel staje się niczym, ale za to „ruch w interesie" wszystkim. Nie ważne w jakiej sprawie, byle protestować. Liczące się związki wiedzą o tym i jak do tej pory potrafią swoich „radykałów" pacyfikować. Widzą przecież, że generalnie idzie jednak ku lepszemu.
Weźmy oto ostatni raport PIP; co by nie mówić, poprawia się w handlu - i to szybko. Ma to związek z presją zjawisk rynkowych (koniunktura), ale jest także wyrazem wielkiej pracy inspekcji i firm, a także różnorodnych form działania wspólnego - tych przyjemnych i tych zdecydowanie nieprzyjemnych. Tak, czy owak, radykalne krzyki i strachy niektórych związkowców nie mają uzasadnienia.


Jest rzeczą wątpliwą swoisty wyścig związków o skuteczność „docisku". Panowie, firmy ustąpią tylko tyle, ile im pozwoli właściciel i rachunek ekonomiczny - dalej zaczyna się strefa wielostronnych strat: ludzie tracą pracę, firma - pieniądze i ludzi, związki - poparcie. Pamiętajmy też, że koniunktura nie jest wieczna. Jaki zatem wniosek? - dialog, nawet spór, ale parę kroków za daleko i zaczynają się problemy większe niż skala nie otrzymanych lub otrzymanych podwyżek. Po co nam/wam to?

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.232.146.10
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!