• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Paliwowa drożyzna sprzyja hipermarketom

Rosnące ceny paliw uderzają zarówno w kierowców jak i operatorów stacji, którzy chcąc utrzymać klientów muszą zmniejszać marże. Jest jednak grupa stacji, których ta sytuacja rynkowa nie boli tak bardzo jak pozostałych. Mowa oczywiście o sieciach handlu wielkopowierzchniowego, które zainwestowały w przymarketowe stacje paliw.
  • wnp.pl
  • Autor: wnp.pl, Marcin Szczepański
  • Data: 20-08-2012, 14:40
Paliwowa drożyzna sprzyja hipermarketom
Tesco zarządza siecią 29 stacji

Segment ten rośnie w Polsce w najlepsze - na koniec 2005 roku, według Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego, takich stacji było w Polsce 64. Na koniec czerwca tego roku już 158 i powstają kolejne.

Największym operatorem stacji paliw wśród sieci handlowych pozostaje od wielu lat Carrefour, jednak sytuacja ta niebawem może się zmienić. Francuska sieć od 2007 roku nie inwestuje bowiem w nowe lokalizacje stacji paliw - ma ich obecnie 43. W tej sytuacji po piętach coraz mocniej depcze im Grupa Muszkieterów, która w ostatnich latach najszybciej rozwija swoją sieć stacji przy sklepach Intermarche. Ich liczba wzrosła z 19 na koniec roku 2008 do 39 na koniec ostatniego półrocza a w ostatnich dniach powstała stacja numer 40. Zarządzająca siecią Intermarche spółka ITM od kilku lat nie ukrywa, że jej celem jest zdobycie pozycji lidera tego rynku w Polsce.

Mocną pozycję w handlu paliwami mają również Tesco, które zarządza siecią 29 stacji, oraz Auchan z 24 placówkami. Pozostali są już sporo w tyle. E.Leclerc ma 12 stacji, Makro - 6. Pięć stacji działa pod logo innych sieci handlowych.

Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Na korzyść hipermarketów działa przede wszystkim efekt skali. Liczba klientów, którzy przewijają się przez te placówki generuje wystarczający ruch do zapewnienia dochodowości stacjom paliw nawet bez wypracowywania istotnej marży na paliwach. Dodatkowo, jako duży odbiorca paliw w hurcie, mogą one liczyć na istotne rabaty u dostawców. Powoduje to, że cenowo stacje te są bezkonkurencyjne wobec innych sieci.

Nic więc dziwnego, że systematycznie rośnie też udział rynkowy tego, stosunkowo niewielkiego pod względem liczby stacji, segmentu. Według danych Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego w zeszłym roku udział ten wzrósł z 4,2 proc. do nieco ponad 5 proc. całości sprzedaży paliw w Polsce. Oznacza to więc, że w tym kryzysowym roku stacje przymarketowe zwiększyły swoją sprzedaż aż o jedną piątą. Zakładając, że zeszłoroczna konsumpcja tych trzech gatunków paliw wyniosła około 20 mln ton to wielkość sprzedaży na stacjach marketowych wyniosła około miliona ton paliw. Biorąc z kolei pod uwagę liczbę stacji przymarketowych w Polsce (było ich na koniec zeszłego roku 155) uzyskamy roczny wolumen sprzedaży na jedną stację rzędu sporo ponad 7 mln litrów. Tymczasem przeciętna stacja paliw w Polsce sprzedaje rocznie około 3,5 mln litrów paliw.

Na dogodnej lokalizacji marketów chcą także korzystać inne sieci. Przykładem może być Statoil, który porozumiał się z siecią dyskontów Netto i uruchamia swoje stacje 1-2-3 w ich bezpośrednim sąsiedztwie.

Powiązane tematy:

Partnerzy serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!