Partnerzy portalu partner portalu partner portalu

Partnerzy serwisu

partner serwisu partner serwisu
Handel

Pandemia w większym stopniu wpłynęła na zwyczaje Polaków niż ich sytuację ekonomiczną

Pandemia w większym stopniu niż na sytuację ekonomiczną wpłynęła na zwyczaje Polaków. 80 proc. respondentów rzadziej uczestniczy w wydarzeniach kulturalnych i rozrywkowych – wynika z badania Polskiego Funduszu Rozwoju i Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Pandemia w większym stopniu wpłynęła na zwyczaje Polaków niż ich sytuację ekonomiczną
Pandemia w większym stopniu wpłynęła na zwyczaje Polaków niż ich sytuację ekonomiczną; fot. shutterstock

Według III fali badania nastrojów gospodarstw domowych PFR i PIE, czterech na pięciu ankietowanych (80 proc.) rzadziej niż przed pandemią bierze udział w wydarzeniach kulturalnych i rozrywkowych. Z basenów, siłowni i klubów fitness rzadziej korzysta 70 proc. badanych, a z restauracji, pubów i barów - 68 proc.

Z kolei ponad połowa (58 proc.) respondentów deklaruje, że rzadziej robi zakupy w supermarketach i galeriach handlowych; a blisko połowa (47 proc.) równie często jak przed pandemią korzysta z usług fryzjerskich i kosmetycznych.

Zdaniem 57 proc. ankietowanych epidemia koronawirusa nie wpłynęła na zmianę sytuacji finansowej gospodarstw domowych, a w przypadku co trzeciego respondenta (34 proc.) wpływ był negatywny.

Autorzy badania zwracają uwagę, że pomimo największej od dekad recesji zdecydowana większość Polaków (71 proc.) nadal pozytywnie ocenia sytuację finansową swoich gospodarstw domowych, a ponad połowa (57 proc.) uważa, że pandemia "nie wpłynęła na zmianę ich sytuacji finansowej". Z kolei 58 proc. badanych deklaruje, że pandemia "nie wpłynęła na stan ich oszczędności". Obecnie na posiadanie oszczędności wskazuje 55 proc. respondentów, a co trzeci uważa, że w ciągu najbliższych trzech miesięcy "zaoszczędzi jakaś sumę pieniędzy". Eksperci PIE zwracają jednak uwagę, że przed nami okres jesienno-zimowy, "który część utrzymujących się dotychczas wakacyjnych nastrojów może zmienić", co wiąże się z niepewną sytuacją epidemiologiczną.

W porównaniu do badania z końca lipca, o 8 punktów proc. spadł odsetek Polaków zgłaszających możliwość oszczędności w ciągu nadchodzących trzech miesięcy. Za prawdopodobny taki scenariusz uznaje 31 proc. badanych, za nieprawdopodobny 59 proc. Istotnym składnikiem zadłużenia gospodarstw domowych jest spłata kredytu lub pożyczki. Takie obciążenie deklaruje 32 proc. badanych.

Z badania wynika też, że 26 proc. respondentów ocenia sytuację gospodarczą kraju jako dobrą, a 34 proc. - "jako negatywną". Ponad połowa badanych uważa, że w ciągu najbliższego półrocza sytuacja gospodarcza Polski pogorszy się, a 16 proc. - że się poprawi. W porównaniu z końcem lipca, o 9 pp. zmniejszył się odsetek osób spodziewających się poprawy sytuacji, a o 6 pp. wzrósł odsetek ankietowanych oczekujących pogorszenia.

Autorzy badania wyliczyli, że w lipcu i sierpniu na wakacje wyjechało 35 proc. Polaków. Spośród nich 76 proc. spędziło urlop w kraju, 12 proc. tylko za granicą, a 6 proc. było zarówno na wyjeździe krajowym, jak i zagranicznym. 40 proc. badanych przeznaczyło na wyjazd wakacyjny do 1 tys. zł na osobę; 19 proc. - od 1 tys. zł do 1,5 tys. zł na osobę, a niemal co trzeci wydał ponad 1,5 tys. zł na osobę.

Badanie na zlecenie Polskiego Funduszu Rozwoju i Polskiego Instytut Ekonomicznego przeprowadził IBRiS 24-26 sierpnia za pomocą wspomaganych komputerowo wywiadów telefonicznych (CATI) na próbie losowej 1098 osób. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

zwyczaje konsumenckie RSS ALERT    /    koronawirus RSS ALERT    /    zwyczaje zakupowe Polaków RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.235.101.50
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!