Patriotyzm konsumencki w Europie Zachodniej nikogo nie dziwi
- Postawa polegająca na kupowaniu produktów krajowych jest bardzo silna na Zachodzie. W przeciwieństwie do Polski nie było tam jednak zjawiska zachłyśnięcia się produktami importowanymi, co dopiero z czasem zaczęło się zmieniać. Tymczasem w Niemczech nikt nie musi tego nazywać patriotyzmem konsumenckim, bo jest to naturalna postawa konsumenta. - mówi w rozmowie z Portalem Spożywczym Piotr Trudnowski, członek zarządu Klubu Jagiellońskiego i jeden z twórców aplikacji "Pola".

Jak zauważa Trudnowski dyskusja o patriotyzmie ekonomicznym w Polsce jest obecna od kilku lat, ale to nie państwo zainicjowało tego typu działania.
- Zaczęły to robić firmy, po czym pojawił się szereg inicjatyw społecznych, czego przykładem jest nasza aplikacja Pola. Oczywiście, ta dyskusja przebiega nieco inaczej w różnych państwach. W Wielkiej Brytanii Tesco głośno komunikuje, że sprzedaje jogurty tylko z brytyjskiego mleka. Przecież nie jest to decyzja państwa tylko firmy, która konkurując z Lidlem wierzy, że będzie miała spokój z rolnikami, ale przede wszystkim przekona Brytyjczyków żeby kupowali u nich, a nie u konkurenta z zagranicy, który zjada im kawałek rynku - dodaje.
Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl
Ekspert Klubu Jagiellońskiego przyznaje, że także w dyskusji na temat certyfikowania mięsa i mleka z powodu chorób zwierzęcych, na poziomie Parlamentu Europejskiego toczy się realna gra między producentami.
- Wszystko po to żeby łatwiej było im promować krajowe produkty. To jest naturalne. I tak długo jak państwa podejmują takie działania trzeba o tym dyskutować, pamiętając jednocześnie żeby nie powielać mitów - dodaje.
Algorytm aplikacji "Pola" ocenia dany produkt w skali od 0 do 100 na bazie informacji o tym, czy dany producent opiera się na polskim kapitale, prowadzi w Polsce produkcję, tworzy wykwalifikowane miejsca pracy oraz czy jest częścią zagranicznego koncernu.
Od listopada 2015 roku do czerwca 2016 aplikację Pola pobrano ponad 275 tysięcy razy. Za jej pomocą użytkownicy zeskanowali już prawie 3,7 mln kodów. W bazie znajduje się już ok. tysiąca producentów. Aby skorzystać z aplikacji należy zeskanować kod kreskowy za pomocą urządzenia mobilnego.
O patriotyzmie konsumenckim na Portalu Spożywczym przeczytasz tutaj.
- Polacy odchodzą od przekonania, że wszystko co zagraniczne jest lepsze
- Dlaczego Polacy nie chcą kupować polskich produktów?
- Ekspert: Znak "polski produkt" wprowadzi konsumentów w błąd


Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.