• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Pierwszy kwartał 2020 r. na rynku handlowym w Polsce (raport)

Według ekspertów Cushman & Wakefield branża retail, która została najbardziej dotknięta kryzysem, ma jednocześnie największe szanse na szybkie dostosowanie się do nowej rzeczywistości. Wszystko dlatego, że od zawsze ulega ona nieustannej transformacji w wyniku zmieniających się preferencji i oczekiwań konsumentów.
  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 30-04-2020, 10:12
Pierwszy kwartał 2020 r. na rynku handlowym w Polsce (raport)
Pierwszy kwartał 2020 r. na rynku handlowym w Polsce; fot. shutterstock

Na koniec I kw. 2020 r. około 500 000 mkw. powierzchni handlowej było w trakcie budowy, z czego znaczna część miała być zrealizowana do końca tego roku. W związku z niepewnością jaką niesie za sobą pandemia COVID-19 plany deweloperów zostaną zweryfikowane. Część nowych otwarć zostanie przełożona w czasie, nie można również wykluczyć anulowania realizacji niektórych projektów, szczególnie takich, których poziom zaawansowania jest jeszcze na bardzo wczesnym etapie.

Nasycenie rynku w głównych aglomeracjach oraz widoczne zmiany w zachowaniu i oczekiwaniach klientów wpływają na zmiany w planowanej podaży obiektów handlowych, na którą w najbliższych latach będą się składać głównie małe centra typu „convenience”, parki handlowe i obiekty wielofunkcyjne.

Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Obecna sytuacja związana z wybuchem pandemii COVID-19 może wpłynąć na rewizję planów inwestycyjnych i strategii rozwoju niektórych sieci handlowych oraz najemców centrów handlowych, którzy będą renegocjować warunki umów najmu, a także zachowywać większą ostrożność przy zawieraniu długoterminowych umów najmu. Może to przełożyć się na zmniejszenie popytu na powierzchnie handlowe, a w dalszej kolejności na zwiększenie dostępności powierzchni w niektórych centrach handlowych.

W I kw. 2020 r. łączna wartość transakcji w sektorze nieruchomości handlowych była ograniczona (109 mln EUR) i stanowiła ok. 6% całkowitego wolumenu o wartości 1,72 mld EUR. Inwestorzy koncentrowali się głównie na akwizycjach parków handlowych, obiektach typu DIY oraz nieruchomościach z operatorem spożywczym. W związku z pandemią COVID-19, można oczekiwać ograniczonego zainteresowania akwizycją centrów handlowych w nadchodzących kwartałach natomiast powrót inwestorów do tej klasy aktywów mógłby nastąpić na przełomie roku. Jednocześnie można spodziewać się rosnącego znaczenia potencjalnych transakcji w ramach struktur sale & leaseback.

W I kwartale obserwowaliśmy rozwój najemców branży meblarskiej i wyposażenia wnętrz. Otworzyły się pierwsze showroomy takich marek jak Franke w Homepark Janki, czy polska Dekoria w Domotece. Ta druga była dotychczas znana głównie ze sprzedaży internetowej. Analizując rynek meblarski w kontekście pandemii koronawirusa, rozwój kanałów sprzedaży internetowej jest obecnie najważniejszym elementem strategii wielu firm – zaznacza Ada Budynek, Starszy Negocjator, Cushman & Wakefield.

Zarówno najemcy, jak i wynajmujący podejmują działania mające na celu wypracowanie rozwiązań umożliwiających pokonanie obecnych wyzwań. Współpraca i partnerstwo obu stron są niezbędne do tego, aby sprostać wyzwaniom nowej rzeczywistości.

Powiązane tematy:

Partnerzy serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!