Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partnerzy serwisu

partner serwisu partner serwisu partner serwisu
Handel

Podatek handlowy: Wyrównanie szans czy jedynie źródło finansowania budżetu?

Od stycznia bieżącego roku weszły w życie przepisy regulujące nową daninę zwaną podatkiem handlowym. Jest to koniec długiej, prawie pięcioletniej batalii o jej wprowadzenie - mówi serwisowi portalspozywczy.pl Robert Krzak, niezależny ekspert EY, sektora Handlu i Produktów Konsumenckich.

Podatek handlowy: Wyrównanie szans czy jedynie źródło finansowania budżetu?
Robert Krzak, ekspert EY, fot. materiały prasowe

Autor: Olimpia Wolf, portalspozywczy.pl
Data: 22-01-2021, 11:25

- Dyskusja na temat podatku handlowego rozpoczęła się w 2016 roku. O podatku handlowym pierwotnie dyskutowano jako o narzędziu tzw. wyrównywania szans pomiędzy rodzimymi i zagranicznymi przedsiębiorstwami handlowymi. Zwłaszcza w handlu artykułami spożywczymi istnieje przepaść pomiędzy obrotami i tym samym udziałami rynkowymi przedsiębiorstw rodzimych i zagranicznych - tłumaczy w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Robert Krzak, niezależny ekspert EY, sektora Handlu i Produktów Konsumenckich.

- Kryterium pochodzenia kapitału zostało, podczas dyskusji, wyeliminowane. Powód rezygnacji z niego był jasny - Polska jako członek wspólnego rynku nie może zastosować preferencyjnych rozwiązań dla rodzimych przedsiębiorstw i dyskryminacyjnych dla przedsiębiorstw zagranicznych. Za kryterium naliczania podatku przyjęto realizowany obrót/NIP - dodaje.

Zdaniem eksperta znaczna przewaga przedsiębiorstw zagranicznych w handlu spożywczym nad rodzimymi, polskimi wynika z kilku powodów. - Na rynku wewnętrznym są to między innymi brak kapitału i know-how, jakie objawiły się po zmianach systemowych 1989 roku oraz to, że w ciągu ostatnich 30 lat postępującej koncentracji na tym rynku, niechęć do wspólnych działań i szukania synergii oraz ewidentny brak wzajemnego zaufania pomiędzy polskimi firmami uniemożliwił dłuższe funkcjonowanie wszystkich powołanych do życia organizacji zrzeszających polskie podmioty gospodarcze. Mówiąc „polskie podmioty gospodarcze" mam na myśli pochodzenie kapitału. Zagraniczne firmy działające w Polsce są dzisiaj bardzo głęboko zakorzenione w naszej gospodarce, zmieniając jej oblicze w zakresie handlu nowoczesnego, który w Polsce jest w wielu aspektach wiodący na rynku europejskim - mówi Robert Krzak.

- Dzięki wielomilionowym inwestycjom zrealizowanym w Polsce przez firmy międzynarodowe mamy mocny i stabilny system dystrybucji artykułów FMCG, który znakomicie sprawdził się również podczas lockdownów. Zewnętrznymi powodami przewagi firm zagranicznych nad polskimi były dostęp do kapitału i know-how zdobyty na różnych rynkach i w różnych formatach - dodaje.

- W naszym krajobrazie handlowym mamy zatem duże sieciowe firmy handlowe działające w różnych formatach: dyskontowym, supermarketowym, hipermarketowym, covenience, gdzie przewaga firm zagranicznych jest znaczna oraz polskie sieci handlowe (często finansowane przez fundusze inwestycyjne), tysiące sklepów „usieciowionych" w ramach struktur franczyzowych, a także sklepy „nieusieciowione" - mówi przedstawiciel EY.

więcej informacji:

Robert Krzak RSS ALERT    /    podatek handlowy RSS ALERT    /    handel RSS ALERT    /    sklepy RSS ALERT    /    sieci handlowe RSS ALERT    /    EY RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.238.36.32
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!