Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partnerzy serwisu

partner serwisu partner serwisu
Handel

POHiD proponuje podatek obrotowy liniowy od wszystkich firm, a nie tylko od handlu

- Podatek obrotowy będzie miał znaczący wpływ na przyszłość całego polskiego handlu. Dlatego jego koncepcja musi zostać oparta na rzeczowych analizach - podkreśliła Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji. Proponuje wprowadzenie liniowego podatku obrotowego od wszystkich firm.

POHiD proponuje podatek obrotowy liniowy od wszystkich firm, a nie tylko od handlu
POHiD: Nowe rozwiązania w kwestii podatku orotowego od sieci handlowych; fot. shutterstock

Autor: POHiD / www.portalspozywczy.pl
Data: 23-12-2015, 13:26

POHiD zwraca uwagę, że sieci handlowe o kapitale zagranicznym mają istotny i dodatni wpływ na budżet państwa i gospodarkę Polski. Sieci te płacą więcej CIT niż sieci o polskim kapitale pomimo tego, że jest ich znacząco mniej i zajmują mniejszą część sieciowego kanału dystrybucji detalicznej. Sieci o kapitale zagranicznym płacą nie tylko więcej CIT w liczbach bezwzględnych, ale i w ujęciu ukazującym ten podatek jako procent ich przychodów. Dzięki wielkiej skali operacji handlowych i niższym kosztom zakupu towarów, sieci o kapitale zagranicznym dają konsumentowi korzystne ceny na półce. W efekcie nie osiągają one wysokich marż brutto, które są podstawą naliczenia podatku CIT – marże te są niższe niż w sieciach o polskim kapitale. Ponadto, korzystając z doświadczenia w przodujących gospodarkach świata, realizują standardy jakościowe i w zakresie bezpieczeństwa produktów, co oddziałuje nie tylko na standard pracy dostawców, ale i na konkurencję. Dostęp do wielu rynków jednocześnie powoduje, że sieci o zagranicznym rodowodzie stworzyły i rozwijają nowy kanał korzystnego eksportu polskich firm na najwyżej rozwinięte rynki świata i Europy. Aktualna wartość tego eksportu to ok. 10 mld złotych rocznie. Biorąc pod uwagę powyższe argumenty, POHiD uważa, że konstrukcja podatku obrotowego nie powinna ich dyskryminować, ani stwarzać innych – nawet formalnie poprawnych – przeszkód, dla dobra całej gospodarki krajowej.

W opinii POHiD, zaprezentowana ostatnio koncepcja progresywnej stawki podatku obrotowego nie jest ani sprawiedliwa ani korzystna dla całego łańcucha dostaw: od producenta poprzez handel aż po gospodarstwa domowe, zwłaszcza te wrażliwe na poziom cen artykułów konsumpcyjnych. Progresja tego podatku bezzasadnie dyskryminuje sieci o kapitale zagranicznym. Firmy te, a szczególnie operatorzy największych powierzchni handlowych, tzw. hipermarketów, osiągają najniższe rentowności. Proponowany podatek w tak znaczącym stopniu obniży ich wyniki, że staną one wobec widma bankructwa i decyzji opuszczenia polskiego rynku, co dla tysięcy pracowników i dostawców oznaczać będzie bardzo złe następstwa – upadki firm i utratę pracy.

KOMENTARZE (14)

  • mike 2015-12-24 21:41:20
    POHiD to organizacja, w której nie ma ani jednej sieci polskiej. Swoje propozycje niech złożą do rządów Niemiec, Portugali, Francji i W. Brytanii. Polskie sprawy niech zostawią Polakom.
  • marea 2015-12-25 13:04:58
    podatek liniowy?supr dla Biedronki i Kauflanda, Dla polskich sklepów to ostatni gwóźdź do trumny.
  • Miś 2015-12-26 15:18:34
    Kolonizatorom mówimy stanowcze NIE
  • płk.molibden 2015-12-26 17:42:56
    Dawno stwierdzono że jedno miejsce pracy w hipermarkecie likwiduje 5-7 miejsc pracy w handlu tradycyjnym ( polskim ) i jego otoczeniu. czyli jeżeli zlikwidujemy jedno miejsce pracy w hipermarkecie to powstanie 5 miejsc pracy w handlu tradycyjnym . De facto miejsc pracy przybędzie !!!!!
  • Marcin 2015-12-27 11:19:14
    W komentarzach zapominać o jednym jakże istotnym fakcie. W większości towar do owych sieci dostarczają polscy przedsiębiorcy. Spadek rentowności marketów i czy ich upadek wiązać się będzie z wymuszaniem obniżki cen towarów dostarczanych lub też bankructwem firm dostawczych. Żaden rynek tradycyjny nie utrzyma tej części \" łańcucha \" rynku. Ile osób wówczas straci pracę lub obniżone zostaną im wynagrodzenia? Po drugie skoro rynek tradycyjny jest najlepszy to dlaczego masa Polaków odwiedza sieciowe? Czy czasem nie dlatego że cena jest niższa? Skąd zatem po utracie miejsc pracy u wytwórców i dostawców będą w stanie płacić więcej za cotygodniowe zakupy?

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.238.4.24
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!