Pokolenie silversów aktywne w sieci. Jak kupują i czego oczekują od e-zakupów?

Jak wynika z badania „Mr&Mrs E-commerce”, przeprowadzonego przez Izbę Gospodarki Elektronicznej, aż 40 proc. tzw. silversów nie dostrzega żadnych wad e-zakupów, a 72 proc. nie porównuje cen przed dokonaniem e-zakupów. Jak wygląda silver e-commerce?
Kim jest senior w internecie?
Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl
Seniorzy to mocno niejednorodna grupa. Możemy wyróżnić początkujących, którzy dopiero rozpoczęli swoją przygodę z zakupami w sieci. Często polegają na wiedzy pozyskanej od swoich bliskich i korzystają ze sprawdzonych lub poleconych miejsc, rodzajów płatności czy sposobów dostawy. Jest też grupa zaawansowanych, którzy na co dzień biegle posługują się laptopem, tabletem czy smartfonem. W pandemii tylko zwiększyli częstotliwość zakupów przy pomocy tych urządzeń.
No i najmniejsza, choć bardzo interesująca grupa, to pasjonaci, którzy „odkryli” internet i jego możliwości w późnym wieku, ale zafascynował ich do tego stopnia, że testują wszelkie nowinki, włącznie z grami na urządzeniach mobilnych, a także nowoczesnymi metodami płatności jak BLIK, czy usługami jak chociażby Glovo lub Uber Eats.
Zwyczaje zakupowe seniorów
Seniorzy przede wszystkim są wybredni albo – inaczej mówiąc - wiedzą, czego chcą. Jak wynika z badania „Mr&Mrs e-commerce”, przeprowadzonego przez Izbę Gospodarki Elektroncznej, mają swoje przyzwyczajenia i wymagania. Poszukują produktów, które są dobre jakościowo, sprawdzone (27 proc.), ale także unikalne (24 proc.) i dopasowane do ich potrzeb (20 proc.). Mają swoje zaufane e-sklepy i często korzystają z popularnych platform e-commerce (9 na 10 ankietowanych silversów). Można powiedzieć, że nowym firmom czy markom - nieznanym seniorom z zakupów offline’owych - ciężko będzie zdobyć ich serca i portfele.
Silversi są wrażliwi na opinie osób bliskich (33 proc.), sprzedawców (29 proc.), a także innych internautów (16 proc.). Chcąc skłonić dojrzałych konsumentów do zakupu, warto zatem zapewnić w e-sklepie łatwą i szybką możliwość kontaktu ze sprzedawcą, czy to w postaci chatu, chatbota, czy telefonu kontaktowego. Niezwykle ważna jest też widoczność opinii innych klientów, którzy kupili dany produkt. Dla seniorów, może się to okazać decydującym elementem, dzięki któremu wcisną przycisk „kup” na klawiaturze albo ekranie smartfonu.
Kluczowe jest też oferowanie produktów w różnych przedziałach cenowych, silversi są bowiem wrażliwi na ceny i nie lubią przepłacać. Dojrzali konsumenci częściej niż inne grupy kupują, gdy im czegoś zabraknie, a dodatkowo deklarują też generalnie częstsze zakupy w sieci. Pomocne mogą być zatem przypomnienia o zbliżającym się terminie cyklicznych sprawunków wysyłane SMS-em lub mailowo. W szczególności może być to kluczowe dla kategorii spożywczej, zdrowia, ale i urodowej, gdzie seniorzy są bardzo aktywni zakupowo.
więcej informacji:
Powiązane tematy:
-
GUS: w kwietniu spadała sprzedaż przez internet
-
Raport: Klienci z coraz większymi wymaganiami w stosunku do galerii handlowych
-
Ikea wprowadza usługę „Skanuj i Płać”
-
UOKiK nałożył ponad 5,3 mln złotych kary na Vinted
-
UOKiK przygląda się rynkowi e-commerce. Sprawdzi traktowanie konsumenta
-
E-commerce wzrósł w I kw. kilkanaście procent
-
Rosną ceny w e-sklepach. Co na to klienci?
-
Akcje Amazona w dół prawie 10 proc.
-
E-commerce musi dostosować się do wymagań dyrektywy Omnibus. W przeciwnym razie kara
-
E-commerce po polsku. Producenci tracą, bo sprzedaż reguluje ustawa sprzed czasów internetu
- Pomoc KE dla Ukrainy zagrozi polskiemu drobiarstwu?
- Wpływ wojny na rynek żywnościowy przejawia się na kilku płaszczyznach
komentarze (0)