Według raportu „Zachowania zakupowe Polaków 2010" przygotowanego przez firmę Pentor, począwszy od roku 2007 maleje konsekwentnie liczba Polaków, którzy kupili produkt wcześniejszej nieplanowany - pod wpływem promocji napotkanej w sklepie. Spada też liczba konsumentów, których promocja skłoniła do zakupu nowej, nieużywanej wcześniej marki towaru.

Dla producentów oznacza to coraz większe utrudnienia w dotarciu do klientów z produktami nowymi, wymagającymi przebicia się przez konsumencką barierę „pierwszego wypróbowania". Maleje także liczba Polaków, którzy odwiedzają wybrane sklepy specjalnie z powodu organizowanych tam akcji promocyjnych. Największa rezerwa wobec wspominanych tu promocji dotyczy mężczyzn oraz starszych konsumentów.

Coraz większa świadomość zakupowa konsumentów, rosnące deklaratywnie zmęczenie akcjami marketingowymi, spiętrzenie komunikatów reklamowych niewątpliwie utrudnia dotarciu do klientów poprzez konwencjonalną promocję - zwykle tak lub inaczej zaprojektowaną obniżkę ceny jednostkowej produktu. Klienci coraz częściej oczekują już czegoś nowego - także w tej dziedzinie.

Rośnie zatem aprobata wobec promocji aktywnych, w pewien sposób angażujących ich w grę ze sprzedawcą lub producentem, dających poczucie indywidualnego docenienia i uhonorowania.

Coraz częściej chwali się więc pracę hostess, sklepowe degustacje lub rozdawanie próbek produktów, organizowanie konkursów, loterii dla kupujących.

Jeśli chodzi o wciąż najpopularniejsze promocje cenowe, klienci oczekują na zaproponowanie większej ilości towaru za dotychczasową cenę, bezpłatne dodanie próbek innych, zwykle komplementarnych produktów.

Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl