Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partnerzy serwisu

partner serwisu partner serwisu
Handel

Polacy czytają etykiety, ale niewiele z nich rozumieją

Polscy konsumenci uważają, że wiedzą wystarczająco dużo na temat zasad zdrowego żywienia. Nie przekłada się to jednak na konkretne wybory żywieniowe. Wciąż nie potrafimy czytać etykiet, a najwięcej problemów przysparzają nam tabele wartości odżywczej. Instytut Żywności i Żywienia chce to zmienić i uruchamia kampanię zachęcającą Polaków do sięgania po produkty o niższej zawartości cukru, soli i tłuszczu.

Polacy czytają etykiety, ale niewiele z nich rozumieją
Instytut Żywności i Żywienia chce nauczyć Polaków poprawnego interpretowania informacji zawartych na etykietach produktów spożywczych. fot. shutterstock

Autor: AT, portalspozywczy.pl
Data: 12-01-2017, 13:36

9 stycznia IŻŻ rozpoczął kampanię "Mniej cukru, soli, tłuszczu? Kupuję to!". Celem akcji jest przekonanie Polaków do porównywania etykiet oraz dokonywania korzystnych dla zdrowia wyborów, a co za tym idzie świadomego podejścia do żywienia.

Jak wynika z badań Instytutu, zaledwie co trzeci Polak sprawdza datę ważności na produkcie. Najważniejszymi informacjami decydującymi o zakupie produktu są kolejno: marka, smak, ogólna atrakcyjność wizualna oraz komunikacja marketingowa. Jeżeli już czytamy napisy na opakowaniu, to w pierwszej kolejności zwracamy uwagę na datę ważności, gramaturę, a dopiero potem na skład. 

Jednak nawet konsumenci, których interesuje skład kupowanej żywności, wciąż mają duże problemy z rozumieniem treści umieszczanych na etykietach. Nie radzimy sobie przede wszystkim z interpretacją informacji o wartości odżywczej, a także z odnoszeniem ich do swojego sposobu żywienia. Konsumenci mają świadomość istnienia tabel (obowiązek ich umieszczania na opakowaniu obowiązuje od 13 grudnia 2016 r.), ale zdecydowana większość nie zwraca na nie uwagi. W efekcie kupujący ulegają dotychczasowym nawykom kupując takie same produkty i nie zwracają uwagi na ich wartość odżywczą.

– W większości przypadków konsumenci robią zakupy spożywcze schematycznie i często w pośpiechu. Stojąc przed półką sklepową z całą paletą tego samego rodzaju produktów, ale w różnych opakowaniach, wybierają zwykle te same co zawsze produkty, bo tak jest prościej, wygodniej i w ich przekonaniu bezpieczniej. Sięgają po produkty już sprawdzone, co do których nie mają wątpliwości. Kupując produkty rutynowo nie zwracają uwagi na informacje na etykiecie. A przecież to właśnie one powinny pomagać nam w podejmowaniu właściwych decyzji dotyczących tego, co powinniśmy kupić, a później zjeść – mówi prof. Mirosław Jarosz, dyrektor Instytutu Żywności i Żywienia.     

Rozpoczęta przez Instytut Żywności i Żywienia kampania ma zwracać uwagę na trzy składniki, które znajdują się w produktach spożywczych: cukry, sól i tłuszcz. IŻŻ chce pokazać, że często produkty tej samej kategorii, ale innych producentów, mogą mieć różną wartość odżywczą i że należy wybierać te, które mają mniej cukrów, soli i tłuszczu. Przedstawiciele Instytutu przypominają, że nadmierne spożycie tych składników negatywnie wpływa na zdrowie, a dzięki świadomemu podejściu do zakupów będziemy mogli oszczędzić sobie i swoim bliskim ryzyka rozwoju wielu chorób.

CENY HURTOWE

więcej informacji:

Instytut Żywności i Żywienia RSS ALERT    /    Mirosław Jarosz RSS ALERT    /    IŻŻ RSS ALERT    /    etykiety RSS ALERT    /    czytanie etykiet RSS ALERT    /    spożycie cukru RSS ALERT    /    spożycie soli RSS ALERT    /    tłuszcze RSS ALERT    /    sól RSS ALERT    /    cukier RSS ALERT    /    nawyki żywieniowe Polaków RSS ALERT

KOMENTARZE (1)

  • artmetic ekonsulting 2017-01-15 00:58:00
    Polecamy w tym celu aplikację E-dodatki do żywności do pobrania w Google Play

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.239.236.140
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!