W zakresie żywności szczególnie wyróżniają się konsumenci powyżej 55 lat, a w przypadku sprzętu – klienci mający 35-44 lata. Na czwartym miejscu zestawienia znalazły się sklepy z obuwiem. W tym obszarze różnica między przedstawicielami obu płci praktycznie nie istnieje. Wiodą prym ci, którzy mają 35-44 lata. Na końcu rankingu są karty lojalnościowe artykułów dot. rozrywki i edukacji. Najczęściej posiadają je ludzie poniżej 18. roku życia. I głównie są to kobiety. 

Powyższe wnioski wynikają z raportu „Sklepy Przyszłości”, który wykonała firma badawcza Mobile Institute na zlecenie Grupy AdRetail. Partnerem przedsięwzięcia był Polski Standard Płatności, operator systemu BLIK. Na podstawie opinii 1627 internautów, m.in. stwierdzono, że sklepy z odzieżą cieszą się największym powodzeniem wśród wszystkich badanych kategorii.

– Gracze rynku odzieżowego jako jedni z pierwszych oferowali Polakom karty lojalnościowe. Zapracowali więc na swój sukces. Dodatkowo siła marki jest znaczącym czynnikiem zakupowym w tej branży. Konsumenci uwielbiają nabywać okazyjnie wysokiej jakości ubrania znanych producentów. Dlatego 47% badanych w tej grupie korzysta z tego typu okazji – mówi Maciej Tygielski, Szef Sprzedaży w Grupie AdRetail.

Jak podkreśla Michał Markowski, Business Growth Manager w Allegro.pl, nie ma uniwersalnego programu lojalnościowego. Dobry system nagradzania za zakupy jest dopasowany do potrzeb klientów danej sieci. Daje im rzeczywiście pożądane korzyści. Dla przykładu, klient w sklepie z odzieżą mógłby mieć wcześniejszy dostęp do nowych kolekcji i wyprzedaży, niż pozostali konsumenci. Ciekawym pomysłem byłby też naprawdę bezproblemowy zwrot towaru w sytuacji, gdy nabywca zwyczajnie uzna zakup za nietrafiony.

– Według raportu, kobiety częściej od mężczyzn korzystają z tego typu rozwiązań w sklepach z ubraniami – 56% vs 36%. To nie jest dziwne, gdyż takich miejsc jest więcej dla pań. Można też pokusić się o wniosek, że przeważnie żony bardziej dbają o wyposażenie szaf swoich mężów, niż na odwrót. Regularnie szukają dla nich różnych elementów garderoby – zwraca uwagę Sebastian Starzyński, Prezes Zarządu Instytutu Badawczego ABR SESTA.

Konsumenci poniżej 18. roku życia najczęściej uczestniczą w programach lojalnościowych sklepów odzieżowych ze wszystkich grup wiekowych. Deklaruje to 75% z nich. Osoby mające 15-18 lat wykazują wyjątkowe zainteresowanie modą. I dotyczy to także młodych mężczyzn. Nastoletni ludzie chcą mieć ubrania znanych marek i dobrych projektantów. To w połączeniu z niską siłą nabywczą, sprawia, że są najbardziej wrażliwi na rozmaite zniżki.

– Na drugim miejscu całego zestawienia znalazły się sklepy z produktami spożywczymi. W ich programach uczestniczy 30% respondentów z tej grupy. Wysoka częstotliwość robienia zakupów sprzyja rozwojowi rozmaitych systemów lojalnościowych. Moim zdaniem, odsetek klientów korzystających z tego rodzaju udogodnień może wzrosnąć w ciągu najbliższych 3 lat nawet do 50%, jeśli Polacy nie będą musieli nosić przy sobie plastikowych kart – zaznacza Katarzyna Czuchaj-Łagód, Dyrektor Zarządzająca firmą badawczą Mobile Institute.

Z kolei Norbert Kowalski, Dyrektor Zarządzający Grupą AdRetail, zauważa, że więcej mężczyzn, niż kobiet korzysta z programów lojalnościowych w sklepach z żywnością – 34% vs 30%. Różnica jest wprawdzie niewielka, ale pokazuje, że partnerzy coraz częściej robią tego typu zakupy, a tym samym mocniej angażują się w domowe obowiązki. W tym zakresie sporo się zmieniło na przestrzeni ostatnich 10 lat.

– W kategorii sklepów z produktami spożywczymi najbardziej aktywni są klienci po 55. roku życia. Prawie połowa z nich potwierdza swoje uczestnictwo w ww. programach. Zapewne mocno zależy im na optymalizacji codziennych zakupów. Niemniej karty lojalnościowe są dość popularne we wszystkich grupach wiekowych. I to może być zasługą świetnie działających systemów w niektórych sieciach, zwłaszcza w dyskontach – ocenia Maciej Tygielski.

Na trzeciej pozycji wśród badanych kategorii znalazły się sklepy z elektroniką. Do ich programów należy 27% internautów, czyli niewiele mniej, niż w branży spożywczej. W opinii Katarzyny Czuchaj-Łagód, to wysoki wskaźnik, spowodowany połączeniem kilku elementów. Po pierwsze, klienci przykładają dużą wagę do marki tego typu sprzętu. Stanowi ona istotny czynnik zakupowy, ponieważ kupującym bardzo zależy na wysokiej jakości i niezawodności produktów. Po drugie, taki asortyment zwykle ma wysoką wartość. Ponadto widoczne jest zwiększone zapotrzebowanie polskich konsumentów na artykuły elektroniczne, szczególnie tzw. gadżety. 

Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl