• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Polacy nie będą oszczędzać na świętach

W tym roku wydamy na nie ok. 23 mld zŁ, co najmniej 10 proc. więcej niż w 2007 r. To dobra informacja dla firm. Wiele branż w tym okresie uzyskuje nawet 20 - 30 proc. rocznych przychodów - podaje Rzeczpospolita.
  • Autor: Rzeczpospolita
  • Data: 04-12-2008, 10:35

Polacy nie obniżają wydatków na święta i prezenty. Deklarują nawet zwiększanie budżetu na ten cel. Cieszą się z tego firmy, dla wielu branż bowiem sezon świąteczny jest kluczowy w rocznych wynikach. Dla niektórych tegoroczny będzie nawet o ponad 20 proc. lepszy. Mimo informacji o spowolnieniu gospodarczym, Polacy nie zamierzają na świętach oszczędzać. Jak wynika z sondażu Gfk Polonia, przeprowadzonego na zlecenie „Rz", co piąty ankietowany wyda na organizację tegorocznych świąt Bożego Narodzenia więcej niż przed rokiem. Połowa planuje święta na takim samym poziomie jak rok temu.

Wydatki Polaków wzrosną znacząco - niemal 60 proc. gospodarstw domowych w Polsce na organizację świąt wyda 100 - 500 zł. W ubiegłym roku taki poziom zadeklarowało tylko 52 proc. ankietowanych. W porównaniu z ub.r. o 2 pkt procentowe (do 12 proc.) zwiększył się też odsetek osób deklarujących wydatki w przedziale 500-1 tys. zł. Najbardziej wzrosła liczba deklarujących wydanie ponad 1 tys. zł, jednak takie plany ma jedynie co 50. z nas. W sumie w związku ze świętami wydamy co najmniej 23 mld zł - dane obejmują wszystkie deklarowane przez konsumentów wydatki poniesione na ten cel.

Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Optymistyczne dane płyną też z innych badań - według przeprowadzonego przez TNS AISA na zlecenie GE Money Banku Polacy, Czesi, Łotysze, Rumuni, Rosjanie i Węgrzy na tegoroczne święta wydadzą 43 mld euro, 13,5 proc. więcej niż w ub. r.

Boże Narodzenie wciąż świętujemy w sposób bardzo tradycyjny. 72 proc. ankietowanych przez Gfk spędzi Wigilię w gronie domowników. Widać jednak już także zmiany związne choćby z emigracją milionów Polaków. Już 6 proc. ankietowanych deklaruje, że wyjedzie do rodziny lub znajomych w innym mieście lub kraju. Tylko co setna osoba nie obchodzi Wigilii.

Siła tradycji powoduje, że dobrych obrotów spodziewają się też same firmy. Dla wielu z nich święta to absolutnie kluczowy okres w roku. - W branżach, dla których święta są czasem żniw, nikt nie mówi o spowolnieniu. Wręcz przeciwnie - firmy spodziewają się obrotów znacznie lepszych niż w ub.r. Deklarują to nie tylko producenci żywności czy słodyczy, ale także firmy sprzedające odzież, kosmetyki, sprzęt elektroniczny oraz duże sieci handlowe. W sklepach nie widać żadnej recesji, Polacy nie mają najmniejszego zamiaru na świętach oszczędzać - mówi Krzysztof Badowski, dyrektor zarządzający Roland Berger.

więcej informacji:

Powiązane tematy:

Partnerzy serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!