Polacy preferują rodzimą żywność (sondaż)
- Autor: portalspożywczy.pl
- Data: 10-09-2018, 15:10

Zacznijmy od tego, że aż 77 proc. respondentów uważa, że żywność wyprodukowana w Polsce jest lepsza, w porównaniu do tej sprowadzanej z zagranicy. Tylko 4 proc. osób ankietowanych ocenia polską produkcję jako gorszą, a co piąty respondent uważa je za podobne. Pozytywna opinia o polskiej żywności rośnie wraz z wiekiem, bo o ile wśród najmłodszych respondentów odsetek osób uznających prymat polskich produktów jest na poziomie 73 proc., to u najstarszych osiąga 82 proc. Jeśli chodzi o płeć, to kobiety mają lepsze zdanie o polskiej żywności, niż mężczyźni.
Od grudnia 2014 roku obowiązuje rozporządzenie Parlamentu Europejskiego w sprawie przekazywania informacji na temat pochodzenia żywności. Regulacja nakłada obowiązek wskazania kraju bądź miejsca pochodzenia m.in. owoców, warzyw i innych produktów rolnych. Czy dla polskich konsumentów ta wiedza jest przydatna?
Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl
Okazuje się, że dla blisko połowy osób objętych naszym sondażem wiedza, czy dany produkt pochodzi właśnie z polskich upraw, jest kluczowa. Tylko 4 proc. uznaje ją za nieistotną, a połowa Polaków czasem ją bierze pod uwagę, a czasem nie. Bardziej na taką informację czułe są kobiety, wśród których odsetek osób uznających tę wiedzę za bardzo istotną, wynosi 54 proc. Analiza wyników uzyskanych w różnych grupach wiekowych wskazuje na rosnące przekonanie o istotności wiedzy o polskim pochodzeniu wraz ze wzrostem wieku – wśród najmłodszych jest ona na poziomie 38 proc, a wśród najstarszych sięga 55 proc.
Jeśli Polacy doceniają polską produkcję, to czy oznacza to, że będą lojalni w przypadku ewentualnego wzrostu cen? Eksperci od rynku rolnego spodziewają się podwyżek, na skutek tegorocznej suszy, jak również rosnącego od lat eksportu płodów rolnych. Zgodnie z wynikami badania, polscy rolnicy nie mają się raczej czego obawiać ze strony konsumentów.
Dowodem na to jest ostatni wykres. Z reguły głównym czynnikiem decydującym w zakupie codziennych produktów, jest cena. Tymczasem co trzecia osoba jest zdecydowana, a część przynajmniej będzie się starała, kupować polskie produkty, nawet pomimo wyższych cen. Ponownie, bardziej zdecydowane są osoby starsze oraz kobiety, wśród których odsetek sięga 40 proc.
więcej informacji:
Powiązane tematy:
-
Jak rozwija się polski rynek dóbr luksusowych?
-
Każdego roku marnujemy ok. 74 kg żywności na osobę [RAPORT]
-
Polacy ograniczają konsumpcję
-
Lidl rozszerza sieć o kolejne dwa sklepy
-
Drożyzna: Blisko 40 proc. Polaków kupuje mniej jedzenia
-
ekonomiczny poniedziałek
7 informacji z rynku spożywczego w I półroczu
-
Firmy spożywcze i handlowe w I półroczu: przejęcia, inflacja, wojna
-
Koniec fikcyjnych obniżek cen? Jest projekt ustawy
-
Barbora.pl z nową usługą dostawy zakupów
-
Inwestycje w najnowsze technologie w handlu są koniecznością
- Transport zboża z Ukrainy. Trudne "wąskie gardła"
- Firmy spożywcze i handlowe w I półroczu: przejęcia, inflacja, wojna
komentarze (0)