• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Polacy wrócili do kupowania. Sprzedaż detaliczna w sklepach wzrosła w marcu aż o 8,7 proc.

Sprzedaż detaliczna w marcu wzrosła o 8,7 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2009 roku, po wzroście o 0,1 proc. rdr w lutym, a mdm wzrosła o 21,9 proc. - podał GUS. To ponad dwa razy więcej od prognoz analityków, którzy nie spodziewali się szaleństwa w sklepach, ponieważ na początku roku powstrzymywaliśmy się od wydawania pieniędzy. Sprzedaż detaliczna realnie wzrosła w marcu o 5,9 proc. rdr. W lutym sprzedaż detaliczna wzrosła o 0,1% r/r.
  • Autor: PAP/gazeta.pl
  • Data: 23-04-2010, 12:47
Polacy wrócili do kupowania. Sprzedaż detaliczna w sklepach wzrosła w marcu aż o 8,7 proc.

Ekonomiści z niepokojem czekali na dzisiejsze dane o sprzedaży detalicznej. Ostatnie informacje nie świadczyły bowiem o dynamicznej poprawie popytu wewnętrznego. W lutym sprzedaż zwiększyła się jedynie o 0,1 proc., a po uwzględnieniu wzrostu cen okazało się, że realnie kupowaliśmy sporo mniej niż przed rokiem.

Analitycy spodziewali się, że w marcu nastąpiła lekka poprawa. Średnia ich prognoz wynosiła około 4,5 proc. Po pierwsze dlatego, że w tym roku Wielkanoc przypadała wcześniej niż w 2009 r., w pierwszych dniach kwietnia. A to oznacza, że robiliśmy świąteczne zakupy już pod koniec marca. - Zwiększonym zakupom sprzyjała także zapewne poprawa pogody, zachęcająca m.in. do nabywania odzieży i obuwia - tłumaczą analitycy Banku BPH. Dane firmy Samar o sprzedaży samochodów wskazywały, że z miesiąca na miesiąc sprzedaż przestawała spadać.

Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

I rzeczywiście : sprzedaż samochodów wzrosła w marcu o 3,8 proc., a paliw o 18,4 proc. Pierwszy raz od dwóch miesięcy kupiliśmy także więcej żywności - o 7,1 proc. Prawdziwy skok - pierwszy raz po siedmiu miesiącach - zanotowała sprzedaż mebli, RTV i AGD - 17,2 proc.

- Na taki wynik wpłynęła duża dynamika wzrostu świadczeń społecznych i pensji spoza sektora przedsiębiorstw - powiedziała wiceprezes GUS Halina Dmochowska.

- Ożywienie nastąpiło w większości kategorii, choć najbardziej wyraźne jest w sprzedaży samochodów, mebli i RTV-AGD, a także żywności. Częściowo mocne odbicie sprzedaży w marcu może wiązać się z bardzo słabym wynikiem lutego, potwierdzając, że osłabienie dynamiki sprzedaży przed miesiącem wynikało z zimowej pogody - powiedział agencji Reuters Piotr Bielski, ekonomista Banku Zachodniego WBK. Jego zdaniem w lutym ludzie nie tak chętnie i nie tak często odwiedzali sklepy (...) z powodu fatalnych warunków atmosferycznych, odkładając większe zakupy na później - i to właśnie widzimy w danych za marzec.

Wiceprezes GUS powiedziała, że tempo wzrostu PKB w I kwartale nie odbiegało istotnie od tempa w IV kwartale, kiedy wyniosło 3,3 proc..

Pewnym optymizmem odnośnie do naszych możliwości zakupowych powiało w poniedziałek, kiedy to GUS podał dane o wynagrodzeniach i zatrudnieniu w marcu. Okazały się one znacznie lepsze od oczekiwań. Średnia płaca w sektorze przedsiębiorstw wzrosła w ciągu roku o 4,8 proc., a tempo spadku zatrudnienia znacznie wyhamowało - do 0,6 proc.

Dziś GUS z kolei podał, że stopa bezrobocia w marcu spadła do 12,9 proc. z 13 proc. w lutym. Takie szacunki przedstawiało też Ministerstwo Pracy.

Wskaźnik koniunktury w przemyśle wyniósł plus 10 wobec plus 7 marcu. To jest najwyższy poziom od jesieni 2008. Optymistów było więcej nie tylko w firmach dużych jak do tej pory, ale także i średnich. W budownictwie wskaźnik koniunktury wyniósł plus 2 co oznacza, że optymiści przeważali nad pesymistami po raz pierwszy od końca 2008. W handlu wskaźnik koniunktury wyniósł plus 6 - najlepiej od jesieni 2008 r.

więcej informacji:

Powiązane tematy:

Partnerzy serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • Tracky 2010-04-23 15:10:58

    Wzrost może być bardzo mylący ze względu na święta... zobaczymy prawdziwą sytuację dopiero po kwietniu. Moim zdaniem jest spadek...

    Odpowiedz
  • marek 2010-04-24 00:50:50

    Ale kwiecień też będzie mocno zaburzony przez 9-dniową żałobę. Więc zgadzam się, że w kwietniu może być spadek, ale nie sądzę aby to była jakaś trwalsza tendencja

    Odpowiedz

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!