Polscy eksporterzy narzekają na ryzyko kursowe i brak wsparcia instytucjonalnego
- Autor: pr, www.portalspozywczy.pl
- Data: 16-01-2013, 13:24
Zdaniem respondentów, największymi barierami w prowadzeniu eksportu są: ryzyko kursowe (55%), brak wsparcia instytucjonalnego (35%), słaba marka Polski (31%). Wśród barier, jakie pojawiają się za granicą badani zwracają uwagę na fakt: dużej konkurencji (59%), biurokrację (32%), duże ryzyko (31%), zawiłe kwestie prawne (27%).
Kwestie biurokratyczne są najczęstszym problemem wymienianym przez badanych jako bariera w uzyskaniu finansowania eksportu (53%).
Znaczna cześć badanych zwróciła też uwagę na: - nieakceptowane koszty finansowania eksportu (40%), - ostrożność instytucji finansowych przy udzielaniu kredytów na ten cel (33%).
Trzech na pięciu badanych oczekuje pomocy ze strony instytucji rządowych i samorządowych w zakresie prowadzenia działalności eksportowej (61%). Najczęściej oczekiwania te nastawione są na: - pomoc w uzyskaniu finansowania (64%), - pomoc w kwestiach organizacyjnych (52%), - uzyskanie informacji na temat rynków zagranicznych (45%).
Wśród instytucji i organizacji, z pomocy których korzystają eksporterzy, najczęściej wymieniane są Ambasady RP (22%), natomiast same Wydziały Promocji Handlu i Inwestycji przy Ambasadach RP uzyskały 15% wskazań. Następne w kolejności są instytucje rządowe i samorządowe (17%). nikomy odsetek badanych korzysta z usług Centrum Obsługi Inwestora i Eksportera w swoim województwie (2%).
Widoczna jest dysproporcja pomiędzy oczekiwaniami eksporterów odnoście wsparcia instytucjonalnego, którego oczekuje 61% badanych a faktycznym korzystaniem ze wsparcia, które w przypadku poszczególnych instytucji wynosi od 2 do 22%.
Brak zaufania odnośnie rządowych instytucji wspierających eksporterów przejawia się w opiniach na temat utworzenia nowego podmiotu, którego zadaniem miałoby być wspomaganie eksporterów w zakresie informacji o rynkach zagranicznych, doradzanie w kwestiach prawnych i organizacyjnych. Mimo, że 62% badanych oczekuje wsparcia rządowego i samorządowego, a ich konkretne potrzeby pokrywają się z zadaniami, które miałyby być przez nowy podmiot realizowane, to tylko 51% uważa pomysł utworzenia nowej instytucji za zasadny. Głównym źródłem informacji o rynkach zagranicznych jest dla badanych: - Internet (86%), - targi (61%) - prasa branżowa (34%). Przy wchodzeniu na nowy rynek badani oczekują przede wszystkim: - informacji ogólnych na temat rynku, na którym chcą działać, - informacji o kontrahentach oraz - pomocy prawnej.
Powiązane tematy:
-
Przez Polskę wiedzie jedna z głównych tras transportu ukraińskich artykułów rolnych
-
Od wybuchu wojny Rosja zarobiła prawie 100 mld euro na eksporcie paliw
-
Wąskie gardła w eksporcie ukraińskiego zboża przez Polskę i Rumunię
-
Spada eksport polskich jabłek
-
Kłopoty Ukrainy z eksportowaniem towarów. Czy pomoże Polska?
-
Prezydent: Egipt stanowi atrakcyjne miejsce dla polskich przedsiębiorców
-
Lidl eksportuje polską żywność. Na które rynki trafiają te produkty?
-
Polski eksport: dominuje mięso i przetwory mięsne
-
Analityk PIE: można się spodziewać dalszego wzrostu deficytu handlowego
-
Polska szuka nowych rynków zbytu dla jabłek
- Firmy spożywcze i handlowe w I półroczu: przejęcia, inflacja, wojna
- Co będzie gdy mleczarniom zabraknie energii?
komentarze (0)