Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partnerzy serwisu

partner serwisu partner serwisu
Handel

Polska trzecia w Europie pod względem nowej powierzchni handlowej

Polska znalazła się na trzecim miejscu, za Rosją i Turcją, pod względem ilości nowo wybudowanej powierzchni handlowej w 2011 r., wśród 34 państw europejskich. Prognozy na ten rok sytuują nas na szóstej pozycji - wynika z danych Cushman & Wakefield.


Autor: PAP
Data: 18-04-2012, 08:25

W Rosji w 2011 r. przybyło 1 mln 364 tys. metrów kwadratowych powierzchni handlowej, w Turcji - 1 mln 87 tys. m kw., a w Polsce 554,2 tys. m kw. Czwarte miejsce zajęły Włochy z 383,1 tys. m kw.

Analitycy C&W prognozują, że w latach 2012-2013 najwięcej powierzchni handlowych przybędzie w Rosji (2 mln 288 tys. m kw.), Turcji (1 mln 161 tys. m kw.) i Francji (1 mln 78 tys.). Polska znalazła się na szóstym miejscu z 686,1 tys. m kw.

Starszy analityk z działu wycen i doradztwa Cushman & Wakefield w Polsce Katarzyna Michnikowska zwróciła uwagę, że w naszym kraju w 2011 r. odnotowano wzrost podaży oraz zadowalający popyt ze strony głównych międzynarodowych i krajowych sieci handlowych. Wskazała, że mimo trudności z uzyskiwaniem finansowania rozpoczęto budowę kilkunastu nowych inwestycji.

Wśród największych obiektów oddanych do użytku w 2011 r. w Polsce wymieniono w raporcie: Millenium Hall w Rzeszowie i Galerię Kaskada w Szczecinie. W Gdyni rozpoczęto drugi etap budowy centrum handlowego Wzgórze, a na Śląsku realizowane są dwie największe inwestycje handlowe w Polsce: Europa Centralna Park w Gliwicach i Galeria Katowicka w Katowicach.

"Szacujemy, że rok 2012 będzie zbliżony do ubiegłego pod względem podaży, popytu, stawek czynszowych oraz aktywności na rynku inwestycyjnym" - prognozuje Michnikowska.

Z danych firmy doradczej Jones Lang LaSalle (JLL) wynika, że w pierwszym kwartale 2012 r. w mniejszych polskich miastach - o liczbie ludności poniżej 100 tys. - oddano do użytku 68 proc. nowej powierzchni handlowej. Według przewidywań analityków, ten rok przyniesie wzrost podaży powierzchni w centrach handlowych w Polsce o ok. 445 tys. m kw. Aktualnie w budowie jest ok. 755 tys. m kw.; 87 proc. tej powierzchni dadzą nowe obiekty. Pozostała część będzie rezultatem rozbudowy już istniejących centrów.

Z raportu C&W wynika, że w latach 2012-2013 może powstać w Europie 10,9 mln m kw. powierzchni w centrach handlowych, z czego 6,4 mln trafi na rynek jeszcze w tym roku. Zdaniem ekspertów możliwe są jednak kolejne opóźnienia, a liczba przygotowywanych obiektów może się zmniejszyć wskutek opóźnień lub wstrzymania realizacji inwestycji.

Najwięcej (61 proc.) nowej powierzchni ma powstać w Europie Środkowo-Wschodniej. Na Rosję i Turcję przypada ok. 32 proc. planowanej nowej podaży powierzchni w centrach handlowych. W Europie Zachodniej w czołówce krajów pod względem liczby przygotowywanych projektów są Francja i Włochy.

więcej informacji:

powierzchnia handlowa RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.232.133.141
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!