Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partnerzy serwisu

partner serwisu partner serwisu partner serwisu
Handel

Polski e-handel transgraniczny to tylko 3 proc. Dlaczego?

Jak wynika z raportu „Analiza mechanizmu geoblokowania w kontekście potencjalnego zakazu stosowania mechanizmu różnicowania cen w Unii Europejskiej w polskim transgranicznym handlu elektronicznym” przygotowanego przez ekspertów z DELab UW tylko 3 proc. polskich e-sklepów sprzedaje transgranicznie, choć mogłoby znacznie więcej. Jakie są największe bariery e-handlu transgranicznego?

Polski e-handel transgraniczny to tylko 3 proc. Dlaczego?
Polski e-handel transgraniczny to tylko 3 proc. Fot. shutterstock

Autor: www.portalspozywczy.pl
Data: 06-04-2016, 11:47

– Powodem korzystania z zakupów online przez polskich konsumentów jest możliwość uzyskania niższej ceny. Polacy rzadziej są zainteresowani zakupem z powodu lojalności względem sklepu. Ponad jedna trzecia polskich e-konsumentów  wybiera  produkty offline, a transakcji zakupowej dokonuje online, często korzystając z atrakcyjniejszej oferty cenowej – informują eksperci DELab UW.

Dodają, że polscy konsumenci różnią się od konsumentów w EU15 oraz NMS12 pod względem typu produktów zakupionych online. Polacy częściej niż konsumenci z innych krajów Unii kupują przez Internet towary, takie jak odzież i sprzęt sportowy, sprzęt AGD oraz artykuły spożywcze. Rzadziej decydują się na zakup usług – zaledwie 17 proc. zawierających transakcję online kupuje bilety do kina czy na koncerty. Tego typu transakcje zawiera 45 proc. e-konsumentów w EU15 oraz 28 proc. w NMS12. Udział polskich internautów korzystających z e-commerce w celu wynajęcia pokoju czy domu jest niższy i wynosi jedynie 9 proc.

– Tymczasem w „starej” Unii już 30 proc. internautów rezerwuje zakwaterowanie online. Ok. 12 proc. z polskich e-konsumentów kupuje filmy i muzykę, co jest znacznie poniżej wartości dla EU15 (28 proc.). Polscy konsumenci są bardziej przywiązani do tradycyjnych form korzystania z kultury – podają eksperci DELab UW. 

Podkreślają, że zaskakująco niski jest udział e-commerce transgranicznego. Znaczna większość polskich konsumentów kupuje jedynie od sprzedawców krajowych. Według danych z GUS w 2014 r. udział osób kupujących z pozostałych krajów Unii Europejskiej oraz z reszty świata wynosi odpowiednio zaledwie 5 proc. oraz 2 proc. 

– Wciąż niewielki jest udział polskich przedsiębiorstw, które sprzedają w ramach e-commerce – zaledwie 12 proc. prowadziło sprzedaż przez Internet w 2014 r. Tymczasem średnia dla NMS12 wynosi 16 proc., a dla EU15 – 19 proc. Głównie są to duże firmy – wśród nich aż 18 proc. korzysta z e-commerce. Udział średnich i małych firm jest dużo mniejszy i wynosi kolejno 7 proc. oraz 4 proc. – tłumaczą eksperci.

Zaznaczają, że to niewielkie zaangażowanie firm w e-commerce przekłada się na odsetek sprzedaży przez Internet w obrotach ogółem. W Polsce jest on relatywnie niższy, bo wynosi 12 proc., podczas gdy średnio w Unii to 15 proc., a w Wielkiej Brytanii dochodzi do 20 proc. 

więcej informacji:

DELab UW RSS ALERT    /    Katarzyna Śledziewska RSS ALERT    /    e-commerce RSS ALERT    /    e-handel transgraniczny RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.236.35.159
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!