Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Handel

Polski rynek handlu detalicznego najlepszy w Europie

Kryzys i wynikająca z niego trudna sytuacja gospodarcza były odczuwalne w całej Europie, właściwie we wszystkich segmentach rynku. Dotknęły one także sektora handlu detalicznego, gdzie obserwujemy globalne pogorszenie wyników sprzedaży i spowolnienie rozwoju sięgające od plus 2,5 proc. wzrostu w Polsce we wrześniu 2009 aż do minus 12,2 proc. w Rumunii w sierpniu tego roku.


Autor: portalspozywczy.pl / pr
Data: 24-11-2009, 11:21

Pozytywnym zaskoczeniem jest, że Polska na tle innych krajów europejskich wypada zdecydowanie jako jedna z najlepszych, jak wskazują badania instytucji badawcze tj. GUS, CSU, INSS, SUSR, Eurostat. Wyższym udziałem sprzedaży może się pochwalić jedynie Szwecja.

- Prowadzone badania europejskiego sektora FMCG jednoznacznie wskazują, że polska branża sprzedaży detalicznej jako jedyna z Europy Środkowej wykazała wzrost rok do roku w okresie sierpień 2008 - sierpień 2009. Tylko w lutym i marcu 2009 zanotowano ujemne wartościami dynamiki sprzedaży (wg. GUS, 2009) - mówi Jozef Janov, partner zarządzający funduszu Penta Investmetns, do którego należy w Polsce sieć sklepów Żabka.

Dla porównania na Węgrzech, w całym okresie od września 2008 do sierpnia 2009, sprzedaż detaliczna osiągała wartości ujemne (minus 7,2 proc., wg KSH, 2009). Gorzej jeszcze wypadły Czechy (minus 8,4 proc., wg CSU, 2009), Rumunia (minus 12,2 proc., wg INSSE, 2009) i Słowacja (minus 9,6 proc., wg SUSR, 2009). Wskaźniki sprzedaży detalicznej wszystkich tych trzech państw charakteryzowały się wartościami ujemnymi przynajmniej od początku roku 2009 roku (odpowiednio wg CSU, INSS, SUSR, 2009, źródło: PMR Ltd.).

- Na Słowacji rok 2009 był okresem bardzo ciężkim dla detalistów, co zaowocowało znaczącą liczbą bankructw i upadłości firm działających w tym segmencie - tłumaczy Jozef Janov, partner zarządzający Penta Investmetns w Polsce. - Natomiast czescy prywatni detaliści - pomimo spadku dynamiki rynku o około 10 proc. - utrzymali zdobytą w poprzednich latach pozycję i z niecierpliwością oczekują powrotu koniunktury na przełomie 2009 i 2010 roku - dodaje.

Według przedstawiciela Penty rumuński rynek handlu detalicznego bardzo silnie odczuł wpływ kryzysu. Pozytywne tendencje, z którymi mieliśmy do czynienia jeszcze pod koniec ubiegłego roku, już na początku 2009 przeszły w pogłębiające się spadki. Można było natomiast zaobserwować znaczne ożywienie pod względem transakcji fuzji i przejęć - kilka międzynarodowych sieci próbuje z tego względu sprzedawać swoje aktywa w Rumunii.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Jozef Janov RSS ALERT    /    Penta Investmetns RSS ALERT    /    Żabka RSS ALERT

KOMENTARZE (2)

  • gość 2010-01-06 09:00:31
    Forum du*olizów.
  • Tatarak 2010-01-07 23:21:13
    Lepszym adresem jest adres www.ajencibezsciemy.fora.pl

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.238.184.78
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!