• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Polskie firmy chcą być liderami rynku fuzji i przejęć

Pomimo ekonomicznego spowolnienia przedsiębiorstwa niepubliczne pozostają zaskakująco konsekwentne w podejściu do akwizycji. 37 proc. firm funkcjonujących globalnie w dalszym ciągu planuje przejęcia konkurentów w kolejnych trzech latach - wynika z raportu Grant Thornton International Business Report, który cytuje dziennik Parkiet.
  • Autor: Parkiet
  • Data: 28-03-2009, 11:20
Polskie firmy chcą być liderami rynku fuzji i przejęć

To spadek o zaledwie 7 punktów procentowych w stosunku do badań przeprowadzonych w roku poprzednim. Co więcej, udział podmiotów planujących transakcje za granicą w grupie wspomnianych przedsiębiorstw wzrósł, co może sugerować, że międzynarodowe fuzje i akwizycje pozostają w planach przedsiębiorstw jako strategiczne narzędzie wzrostu.

Według "Parkietu" w okresie turbulencji coraz częściej będą pojawiać się atrakcyjne okazje dla podmiotów dysponujących poziomem gotówki lub kapitału wystarczającym, aby zrobić istotny krok naprzód w rozwoju biznesu poprzez nabycie zmagającego się z trudnościami - ale fundamentalnie zdrowego - rywala. Kolejnych 12 miesięcy będzie z dużym prawdopodobieństwem „rynkiem kupującego", gdzie pojawią się okazje do dokonania strategicznych akwizycji po atrakcyjnej cenie.

Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

To właśnie przedsiębiorstwa z naszego kraju wyrastają na liderów planowanych transakcji kapitałowych w regionie. Prawie 60 proc. badanych przez nas polskich firm niepublicznych planuje w najbliższych trzech latach zakup innego podmiotu gospodarczego. Jest to wynik przewyższający nie tylko prognozy przedsiębiorstw z najbardziej rozwiniętych gospodarek krajów Unii Europejskiej, ale również z innych regionów świata, w tym rozwijających się.

Według "Parkietu" Wszystkie gospodarki krajów szybko rozwijających się z grupy BRIC (Brazylia, Rosja, Indie i Chiny) obniżyły swoje oczekiwania dotyczące fuzji i przejęć, co najbardziej widoczne jest w Państwie Środka. Już tylko 41 proc. chińskich firm poszukuje podmiotów do przejęcia w porównaniu z 67 proc. w 2008 r. Należy zwrócić uwagę, że wśród przedsiębiorstw niepublicznych z krajów BRIC, które w dalszym ciągu rozpatrują przejęcia, odsetek tych, które planują transakcje międzynarodowe, wzrósł z 17 do 22 proc.

Istotne jest również, że największy progres w tym zakresie nastąpił w Polsce w ostatnim okresie, ponieważ w podobnym raporcie na 2008 r. odsetek firm planujących akwizycję był aż o 29 punktów procentowych niższy.

Jak pisze "Parkiet" wiele firm w naszym kraju posiada silne fundamenty kapitałowe, organizacyjne i rynkowe. Polskie firmy wyzbyły się niepotrzebnych kompleksów i mają aspiracje do bycia liderami swoich rynków - na razie przynajmniej w ujęciu regionalnym, w związku z czym aktywizują swoje działania na polu poszukiwań odpowiednich celów do przejęcia. Zbudowały już w kraju portfele wysokiej jakości produktów i usług oraz silne marki z potencjałem dalszego rozwoju, a także zdobyły doświadczenie oparte na wieloletniej współpracy z międzynarodowymi kontrahentami. Jest to więc faktycznie odpowiedni moment, aby zawalczyć o większy udział w rynku. Moment tym bardziej korzystny, że zaczynają się pojawiać tzw. okazje.

więcej informacji:

Powiązane tematy:

Partnerzy serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!