• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Polskie galerie handlowe ewoluują w stronę multifunkcjonalnych centrów kultury i handlu

Centra handlowe, które na stałe wpisały się w krajobraz polskich miast powoli zaczynają zmieniać swój charakter. Przeobrażają się w miejsca, gdzie można obcować ze sztuką, pogłębiać swoje życie religijne, a nawet... posiedzieć w więzieniu.
  • Autor: interia.pl
  • Data: 10-01-2009, 15:40

Umiłowanie do spędzania wolnego czasu w centrach handlowych przywędrowało do nas wraz z wejściem Polski do Unii Europejskiej. To właśnie wtedy w największych polskich miastach zaczęły powstawać galerie handlowe, które odwiedzaliśmy coraz częściej. Nic więc dziwnego, że aby spotkać publiczność, do centrum handlowego zaczęli przychodzić także artyści i kapłani.

O tym, że w najbliższym czasie galeria handlowa może być kojarzona z galerią sztuki świadczy nowy projekt Muzeum Sztuki Współczesnej w łódzkim centrum handlowym Manufaktura. MS2, bo tak nazywa się muzeum, to 3 tys. mkw. powierzchni ekspozycji stałej oraz 600 mkw. przeznaczonych na organizację wystaw czasowych. Wystawa stała to, jak zapewniają organizatorzy, "jedna z najciekawszych i najbogatszych kolekcji sztuki XX i XXI wieku w Europie". Trzonem zbiorów jest Międzynarodowa Kolekcja Sztuki Nowoczesnej grupy "a.r.".

Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Z pomysłu stworzenia galerii w centrum handlowym skorzystało ostatnio Muzeum Powstania Warszawskiego, organizując latem 2008 roku wystawę prac powstańczego fotoreportera Eugeniusza Lokajskiego w warszawskim centrum handlowym Wola Park.

Tam gdzie jest miejsce na sztukę, musi być też miejsce na religię. Niedawno głośno zrobiło się o pewnym kapłanie, który w grudniowy weekend ustawił przed Galerią Krakowską konfesjonał. Ks. Jan Stryczek chciał w ten sposób podkreślić, że podczas Świąt najważniejsza nie jest komercja. To nie pierwszy mariaż Kościoła z centrum handlowym. Jak donosił jeden z serwisów internetowych, przy katowickim Silesia City Center powstała kaplica, gdyż, jak powiedział Sandor Demjan, właściciel węgierskiej spółki Trigranit, która kosztem 600 mln euro wznosi w centrum Katowic Silesia City Center, "budujemy miasto w mieście, oprócz sklepów będą tu biura, mieszkania i hotel, więc nie może zabraknąć też kościoła".

W centrach handlowych powstają kościoły i galerie sztuki. To jednak jeszcze nie wszystkie pomysły. Aby przestrzec potencjalnych chuliganów przyjeżdżających do Genewy na Piłkarskie Mistrzostwa Europy w 2008 r., w jednej z części wielkiego kompleksu handlowo-wystawienniczego Palexpo Center powstało więzienie. Przestrzeń centrum nadawała się doskonale do wybudowania tam 48 drewnianych cel. W każdej z nich zmieściło się czterech kibiców. Cele nie miały okien - jedynie górny otwór, przez który policja mogła śledzić poczynania zatrzymanych.

Jednak to nie koniec nowych zastosowań centrów handlowych. Wszystkich entuzjastów wielkich galerii i całonocnych zakupów czeka nie lada gratka - za kilka lat na warszawskim Wilanowie powstanie nietypowe centrum, które ma zająć 14 hektarów. W pasażu mają się znaleźć butiki, punkty usługowe, restauracje, puby, kafejki i banki. A nad sklepami powstaną mieszkania - około tysiąca apartamentów.

Powiązane tematy:

Partnerzy serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Array

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!