Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partnerzy serwisu

partner serwisu partner serwisu
Handel

Polskie sieci stracą na nowym podatku? Zyskać może Biedronka

13 kwietnia Biedronka zaoszczędziła w godzinę blisko pół miliarda złotych. Jak? Według rządowej wersji podatku handlowego z godz. 16 sieć miała płacić 800 mln zł daniny rocznie. Potem jednak rząd pokazał inną wersję i de facto zmniejszył jej podatek do 350 mln zł. Na zmianie i na całym podatku stracą za to średniej wielkości polskie sieci handlowe - wynika z wyliczeń money.pl.

Polskie sieci stracą na nowym podatku? Zyskać może Biedronka
Pawel Pawlowski/ZelaznaStudio.pl

Autor: money.pl/ za dlahandlu.pl
Data: 14-04-2016, 15:20

Szef Komitetu Stałego Rady Ministrów Henryk Kowalczyk przyszedł do Sejmu na konsultacje z handlowcami z propozycją progresywnego podatku z trzema stawkami. Premiowała ona małe i średnie firmy.

Jak wynika z wyliczeń money.pl, głównymi płatnikami podatku w tej formie byłyby duże sieci handlowe. Biedronka zapłaciłaby rocznie ok. 830 mln zł, Lidl 220 mln zł, Tesco 213 mln zł. Powyżej 100 mln zł musiałyby też wysupłać Kaufland czy Auchan. Taka propozycja funkcjonowała jednak tylko przez godzinę.

Pod koniec konsultacji z sieciami handlowymi minister Kowalczyk stwierdził, że najbardziej optymalna propozycja to podatek liniowy ze stawkę 0,9 proc. oraz bardzo wysoką kwotą wolną od podatku w
wysokości 204 mln zł rocznie (17 mln zł miesięcznie). Dodał, że to ta wersja najprawdopodobniej trafi do prac parlamentarnych.

Co to zmienia? Przede wszystkim dużo mniejszą daninę mają płacić duże sieci super- i hipermarketów oraz dyskonty. Biedronka rocznie musiałaby zapłacić już tylko 350 mln zł handlowego, czyli 479 mln zł mniej. Lidl zaoszczędził w godzinę ponad 120 mln zł - podatek wyniesie dla niego 102 mln zł. A Tesco zamiast 213 mln zł zapłacić powinien 99 mln zł.

Na zmianie stracą natomiast średniej wielkości polskie sklepy. Od kilkuset tysięcy do ponad miliona złotych więcej zapłacą m.in. Alma, Piotr i Paweł, Neonet czy Emperia (marka Stokrotka). Wściekły z
tego powodu w Sejmie był Marcin Filipowicz prezes Mediaexpert. Teoretycznie jego sieć sprzedająca elektronikę zyska na zmianach, ale jednocześnie jego największy konkurent - niemiecki Media Saturn, czyli właściciel marek handlowych Media Markt i Saturn - nie zapłaci podatku wcale.

- Niemcy działają w tej formule już od lat. My nie możemy się teraz podzielić, bo mogłoby to podchodzić pod działanie tylko i wyłącznie mające na celu optymalizację podatkową. A wtedy
zapłacilibyśmy i podatek, i karę finansową - mówi money.pl Marcin Filipowicz.

Jednak inny menadżer średniej wielkości sieci stwierdza, że nikt bać się nie będzie i nastąpi masowe dzielenie biznesów. - Przecież prawie każdy ma po kilka firm. Poprzerzuca się więc te sklepy do innych spółek i tyle. Dziś wszyscy mówią tylko o tym. Rozliczanie według NIP oznacza, że każdy będzie uciekał w kilka podmiotów - stwierdza w rozmowie z money.pl

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

opodatkowanie sieci handlowych RSS ALERT    /    sieci handlowe RSS ALERT    /    podatek liniowy RSS ALERT

KOMENTARZE (3)

  • Przedsiębiorca 2016-04-15 10:18:56
    I sprawdza się właśnie to o czym mówiło FPH. Podatek zapłacą polskie przedsiębiorstwa i straci na tym polska gospodarka, a wielkie zagraniczne firmy nie zapłacą w cale, albo ledwo to poczują. I to ma być wspieranie rodzimej gopodarki? WSTYD
  • rydu 2016-04-16 18:23:33
    dlatego rząd powinien jednak ich posłuchać i wziąć poprawkę i wnioski wyciągnąć.
  • grochu 2016-04-17 14:27:15
    brawo, może jeszcze naszym mocniej dowalcie. Media Expert to nasza wizytówka, to dowód na to że w Polsce da się zrobić biznes, a Wy kopiecie pod nimi doły. To z wdzięczności?

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.213.192.104
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!