• partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Pomimo kryzysu rośnie eksport polskiej żywności na Wyspy Brytyjskie

Przynajmniej o 15 proc. wzrósł w ubiegłym roku eksport polskiej żywności na rynek brytyjski - wynika z danych Polsko-Brytyjskiej Izby Handlowej (BPCC). To wynik imponujący gdy weźmiemy pod uwagę kryzys gospodarczy, który już od kilku miesięcy nęka tamtejszych przedsiębiorców i konsumentów. Według specjalistów obecna sytuacja może być szansą na ekspansję dla polskich firm spożywczych.
  • Autor: Łukasz Stępniak, portalspozywczy.pl
  • Data: 17-02-2009, 12:56
Pomimo kryzysu rośnie eksport polskiej żywności na Wyspy Brytyjskie
Daniel Bajer, Business Development Manager w Polsko-Brytyjskiej Izby Handlowej

Według danych UK trade info w ciągu pierwszych 11 miesięcy 2008 r. całkowity eksport polskich towarów na rynek brytyjski osiągnął wartość ponad 3,934 mld funtów, zaś w przypadku produktów spożywczych (+ zwierzęta) było to prawie 457,5 mln funtów. Dla porównania w roku 2007 było to analogicznie 3,675 mld i 388,7 mln funtów.

Jak wynika z analiz BPCC całkowity eksport z Polski do Wielkiej Brytanii pomiędzy pierwszymi 11 miesiącami 2008 roku, a całym 2007 wzrósł o 6,5 proc. Natomiast w przypadku branży spożywczej (+ zwierzęta) aż o 15 proc. - Spodziewamy się większych wzrostów po opublikowaniu danych za czwarty kwartał 2008 roku - mówi Daniel Bajer, Business Development Manager w Polsko-Brytyjskiej Izby Handlowej.

Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Są to niezwykle optymistyczne dane szczególnie, że według danych NBP cały polski eksport w grudniu 2008 r. spadł w ujęciu rocznym o 16,4 proc., a w całym 2008 r. jego wartość wyniosła 118,7 mld euro wobec 105,9 mld euro w 2007 r. Co więcej według informacji Izby pomimo kryzysu w ciągu ostatnich 2-3 miesięcy widać dalszy wzrost zamówień towaru z Polski do Wielkiej Brytanii. To pokazuje, że na Wyspach Brytyjskich jest ciągle duże zapotrzebowanie na polską markową żywność oraz produkty pod markami własnymi sieci handlowych.

Przedstawiciel BPCC zaznacza jednoczesnie, że analizując wartość eksportu należy wziąć pod uwagę 21 proc. wzrost wartości funta od grudnia 2008 r.

Zdaniem ekonomistów BZ WBK w styczniu i w lutym całkowity polski eksport może spaść nawet o ponad 25 proc. Czy ten spadek dotknie także wysyłkę towarów na Wyspy - zapewne tak, nie będzie on jednak tak znaczny jak na innych rynkach ważnych dla naszych producentów.

Według specjalistów PBCC kryzys może stanowić także szansę dla polskich przedsiębiorców na zdobycie dodatkowych odbiorców i nowego rynku. W krajach objętych kryzysem sieci handlowe próbują znaleźć alternatywne, tańsze źródła dostaw. - Na przykład dla sieci w Wielkiej Brytanii problemem stają się lokalni dostawcy, którzy zaczęli nie dotrzymywać terminów dostaw w związku z wewnętrznymi problemami. Wynika to m.in. z tego, że płynność finansowa brytyjskich firm jest najgorsza od 16 lat.

Powiązane tematy:

Partnerzy serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!