Powstaje kodeks dobrej współpracy z sieciami handlowymi
Polska Rada Przemysłu Żywnościowego prowadzi rozmowy z Polską Organizacją Handlu i Dystrybucji, zrzeszającej głównie zagraniczne sieci handlowe, na temat stworzenia "kodeksu" dobrej współpracy. Ma on określić wzór współpracy pomiędzy sieciami a przedsiębiorstwami skupionymi w m.in. w Polskiej Izbie Mleka.

Potrzebę powstania takiego kodeksu i określenia jasnych zasad współpracy podkreśla Joanna Nowak, prezes firmy doradczej Infodome. Jej zdaniem praktyki stosowane przez sieci handlowe w znacznym stopniu destabilizują sytuacje na rynku mleka.
Agnieszka Maliszewska, dyrektor biura Polskiej Izby Mleka twierdzi, że rozmowy są prowadzone w dobrej atmosferze i z obu stron jest szczera wola współpracy. Znaczna liczba członków Izby Mleka przekazuje swoje uwagi merytoryczne, dzięki czemu rozmowy są bardzo konkretne.
- Celem jest wybranie spraw ogólnych, które z jednej strony ułatwią współpracę dostawcy - sieci handlowe, ale z drugiej nie ograniczą swobody negocjacji handlowych, na co żadna firma sobie nie pozwoli - mówi Andrzej Faliński, dyrektor Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji.
Kodeks ma regulować kwestie takie jak terminowość dostaw i zapłaty czy otwarcie ścieżki do renegocjacji umów gdy się nagle zmieni sytuacja rynkowa. - Problemem jest często arogancja kupców, którzy traktują dostawców z pozycji siły - przyznaje Andrzej Faliński.
Spotkania rozpoczęły się z końcem maja br. Agnieszka Maliszewska nie chce kategorycznie określić kiedy mogą się zakończyć i kodeks powstanie, ale uważa, że połowa 2009 roku jest terminem realnym i optymistycznym zarazem.
Polska Rada Przemysłu Żywnościowego skupia organizacje branżowe m.in. Polską Izbę Mleka, Polskie Mięso, Polską Wódkę oraz Polskie Makarony.
