• partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Pracownicy dużych sklepów nie mają szkoleń z obsługi niepełnosprawnych

Czy niewidomy może przy zakupach liczyć na pomoc pracowników hipermarketów? Dziennikarze gazety Metro sprawdzili to sami, towarzysząc w sprawunkach w warszawskich Carrefourze, Tesco i Biedronce niepełnosprawnym Dorocie i Mateuszowi Ciborowskim. Najlepiej wypadła Biedronka.
  • Autor: Metro
  • Data: 11-02-2009, 10:21

Jolanta Kramarz wraz z labradorem Readem w listopadzie 2007 chciała zrobić zakupy w Carrefourze przy Dworcu Wileńskim w Warszawie. ednak obsługa hipermarketu odmówiła niewidomej wejścia z psem przewodnikiem. O sprawie zrobiło się bardzo głośno, pani Jolanta pozwała sklep, ostatecznie pod koniec stycznia zawarła ugodę z siecią: Carrefour przeprosił za zachowanie pracownika i zapewniał przed sądem, że dziś wszystkim niepełnosprawnym pomagają w zakupach specjalnie przeszkoleni pracownicy. Podobne zapewnienia składała sieć Tesco.

Postanowiliśmy sprawdzić, czy rzeczywiście niewidomi nie mają już kłopotów w marketach. Na zakupy do warszawskich Carrefoura, Tesco i Biedronki wybraliśmy się z państwem Ciborowskimi. Dorota jest niewidoma od urodzenia, porusza się o białej lasce. Mateusz też ma wadę wrodzoną. Widzi, ale bardzo słabo. Jest w stanie podprowadzić żonę do sklepu, ale żeby przeczytać napis na opakowaniu musi go przysunąć do oczu na odległość kilku centymetrów.

Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

W Carrefourze w Centrum Handlowym "Arkadia" kłopoty zaczęły się już przy wejściu do galerii. Dorota poprosiła w informacji o pomoc w przeprowadzeniu do sklepu. Obsługująca ją kobieta przywołała młodego ochroniarza, ale ten stwierdził, że nie może oddalać się od drzwi. W końcu po blisko 10 minutach czekania i dwóch telefonach panią Dorotę wprowadził inny ochroniarz.

W punkcie informacyjnym Carrefour znów czekanie ("Jakaś kasjerka zaraz przyjdzie" - usłyszeliśmy), wreszcie podeszła kobieta.

- Trudno nam się było porozumieć, bo wydaje nam się, że była głucha. To bardzo dobrze, że Carrefour zatrudnia niepełnosprawnych, ale w tej sytuacji ta pani raczej by nam nie pomogła - stwierdził Mateusz. Państwo Ciborowscy jakoś wytłumaczyli, że chcieliby zrobić zakupy w asyście jednego z pracowników. Kobieta przyprowadziła więc kolejnego z nich. Dalej zakupy poszły już gładko - pracownik sklepu pchał wózek z zakupami, prowadził panią Dorotę, pomagał odnaleźć towary.

Wizyta w Tesco przy ulicy Górczewskiej na Woli miała podobny przebieg. Kilka minut czekania i na zakupy rusza z Ciborowskimi pracownica punktu informacyjnego. Najpierw jednak pyta, czy nie mogłaby dostać listy zakupów i sama wybrać towary. Ostatecznie prowadzi Dorotę, Mateusz idzie tuż za nimi. Na końcu pracownica siada do wolnej kasy, Ciborowscy płacą bez kolejki.

Powiązane tematy:

Partnerzy serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!