Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partnerzy serwisu

partner serwisu partner serwisu partner serwisu
Handel

Prawnik: Podatek handlowy odczują dostawcy i producenci żywności

Od 1 stycznia 2021 roku zaczął obowiązywać podatek od sprzedaży detalicznej. Łukasz Targoszyński, adwokat z Baker McKenzie mówi w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl, że wprowadzenie podatku od sprzedaży detalicznej mogą odczuć dostawcy i producenci żywności oraz innych produktów FMCG, na których wywierana może być coraz większa presja cenowa.

Prawnik: Podatek handlowy odczują dostawcy i producenci żywności
Łukasz Targoszyński, fot. Baker McKenzie

Autor: Olimpia Wolf, portalspozywczy.pl
Data: 01-03-2021, 11:26

Podatek od sprzedaży detalicznej, czyli tzw. podatek handlowy płacić będą sprzedawcy, którzy osiągnęli w danym miesiącu ponad 17 mln zł przychodu ze sprzedaży detalicznej. Przewidziano dwie stawki podatku: 0,8 proc. od nadwyżki przychodu powyżej 17 mln zł do 170 mln zł miesięcznie oraz 1,4 proc. od nadwyżki przychodu ze sprzedaży ponad 170 mln zł miesięcznie.

Pierwotnie podatek miał zacząć obowiązywać od września 2016 r. W związku ze sporem w tej sprawie z Komisją Europejską termin jego wejścia w życie był kilkukrotnie przesuwany. Podatek nie dotyczy sprzedaży przez internet.

Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

- Ciężko oprzeć się wrażeniu, że podatek od sprzedaży detalicznej jest kolejnym obciążeniem publicznoprawnym nałożonym w relatywnie krótkim czasie na podmioty z sektora spożywczego, i to pomimo twierdzeń, że rząd dąży do obniżania podatków i nie planuje wprowadzania kolejnych - mówi serwisowi portalspozywczy.pl Łukasz Targoszyński, adwokat z Baker McKenzie.

Jego zdaniem bez względu na rozstrzygnięcie TSUE w sprawie zgodności tego podatku z prawem unijnym, należy się również zastanowić, czy podatek nakładany na określoną, dość wąską grupę podmiotów, nie stanowi zbyt dużej ingerencji państwa w stosunki gospodarcze między przedsiębiorcami.

- Dziś przedstawiciele mniejszych sklepów cieszą się, że nowa danina przyczyni się do wyrównania szans pomiędzy handlem niezależnym, a sieciami wielkopowierzchniowymi i dyskontami, lecz nie sposób wykluczyć, że i na nich zostanie w przyszłości nałożony dodatkowy podatek, jeśli rząd będzie szukał finansowania na nowe projekty socjalne - tłumaczy prawnik.

- Co więcej, wprowadzenie podatku od sprzedaży detalicznej odczują nie tylko konsumenci, na których przerzucony zostanie koszt nowej daniny, ale również potencjalnie dostawcy i producenci żywności oraz innych produktów FMCG, na których wywierana będzie coraz większa presja cenowa. Tym samym, to najprawdopodobniej obywatele po raz kolejny dofinansują rządowe projekty - uważa Łukasz Targoszyński.

Zapraszamy również do lektury tekstu: Podatek handlowy budzi zastrzeżenia natury prawno-podatkowej i biznesowej.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Łukasz Targoszyński RSS ALERT    /    Baker McKenzie RSS ALERT    /    podatek handlowy RSS ALERT    /    handel RSS ALERT    /    sklepy RSS ALERT    /    producenci żywności RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 44.192.27.11
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!