Prezes Distribev Orbico: W Polsce nie wykształciła się lojalność klientów - ani do brandów, ani do detalistów (wideo)
- W Polsce nie wykształciła się jeszcze lojalność klientów ani do brandów ani do detalistów. Minimalna różnica w cenie powoduje zmianę sklepu jak i brandu. Daje to duże pole do popisu do prowadzania wojen cenowych - mówi w wywiadzie dla portalspozywczy.pl, Grzegorz Gacek, prezes zarządu Distribev Orbico.

Zdaniem Grzegorza Gacka, Polska jest bardzo ciekawym rynkiem dla producentów, bo polscy konsumenci ciągle poszukują nowych smaków, które najlepiej trafią w ich gusta. Stąd taki boom np. na piwa kraftowe. - Wiąże się to z faktem, że polski klient jest młody, ma coraz zasobniejszy portfel, może wydawać więcej i chce eksperymentować z nowymi smakami. Takich tendencji nie widać na rynkach Europy Zachodniej, gdzie nowości są wprowadzane znacznie rzadziej i o wiele trudniej się przyjmują na rynku. Dobrym przykładem tego, jaki sukces można osiągnąć na polskim rynku jest Oshee, producent, który w ostatnich latach zbudował pozycja lidera w wielu segmentach napoi bezalkoholowych - komentuje Grzegorz Gacek.
- Ten fenomen wiąże się też z drugim zjawiskiem, że w Polsce nie wykształciła się jeszcze lojalność klientów ani do brandów ani do detalistów. Minimalna różnica w cenie powoduje zmianę sklepu jak i brandu. Daje to duże pole do popisu do prowadzania wojen cenowych. W przypadku wódek ekonomicznych oznacza to, że obniżka ceny o kilka groszy może zmienić decyzję zakupową klienta. Proszę sobie wyobrazić, że jak wyjeżdżałem z Polski 11 lat temu, cena wielu marek piw była na bardzo zbliżonym poziomie jak obecnie. Uważam, że w tej sytuacji rynek musi podążać w kierunku budowania wartości marek i lojalności klientów, bo wojny cenowe na dłuższą metę nie przynoszą niczego dobrego - podkreśla prezes Distribev Orbico.
Jak przyznaje, z powyższego dla dystrybutora płynie jasny wniosek, że chcąc właściwie odpowiadać na potrzeby klientów trzeba zbalansować portfolio dystrybucyjne między silnymi, ogólnopolskimi markami a lokalnymi dostawcami ważnymi dla właścicieli lokalnych sklepów i restauracji. - Ta oferta będzie oczywiście inna dla sklepów ze Szczecina i Wrocławia, a inna dla placówek z Rzeszowa i Lublina. Naszą ambicją jest dostarczać to czego oczekuje lokalny sklep i konsument, mając w portfolio zarówno ogólnopolskie asy jak i lokalne smaczki. W ten sposób udowadniamy, że umiemy słuchać naszych odbiorców - podsumowuje Gacek.
Przeczytaj cały wywiad w strefie premium portalspozywczy.pl: Ambasadorowie markowych produktów w handlu - wywiad z Grzegorzem Gackiem, prezesem zarządu Distribev Orbico


Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.