• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Prezes EI: Będziemy inwestować w liderów branży spożywczej i handlowej

Sektor związany z konsumentem jest bardziej bezpieczny i przewidywalny. Łatwiej śledzić, jak konsumenci reagują na sytuację gospodarczą i na bieżąco dostosowywać do tego swoją strategię - mówi w wywiadzie dla portalspozywczy.pl Jacek Siwicki, prezes Enterprise Investors.
  • Autor: Jan Bazyl Lipszyc, Rynek Spożywczy, portalspozywczy.pl
  • Data: 04-03-2009, 15:03
Prezes EI: Będziemy inwestować w liderów branży spożywczej i handlowej

Mamy kryzys czy to czas na kupowanie?

Tak, ale także na agresywne działanie na rynku. Wiele giełdowych firm mówi - dla nas, lidera w branży, to jest dobry czas, bo zanim my dostaniemy kataru, konkurenci wymrą na zapalenie płuc. Trzeba myśleć dwojako - jedna półkula mózgu tnie koszty i handryczy się o każdą złotówkę, a druga myśli, jakby tu przejąć kogoś. I nie patrzeć tylko na krajowy rynek, bo może się np. okazać, że wielki niemiecki konkurent jest w bardzo trudnej sytuacji i za parę złotych można go przejąć, albo zająć jego miejsce na rynku.

Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Trzeba więc robić oszczędności za sto tysięcy i myśleć o ekspansji za miliony. Ale muszą to robić dwa różne zespoły w firmie.

Co w takiej sytuacji robią fundusze, takie jak Enterprise Investors ?

Spadają wyceny giełdowe i ceny negocjacyjne i można zacząć rozmawiać o kupowaniu firm nieporównanie taniej niż pół roku temu. Do transakcji może zacząć dochodzić za 3 - 6 miesięcy.

Są branże bardziej narażone na kłopoty, choćby motoryzacja i budownictwo. Ocenia się, że stosunkowo bezpieczne są teraz handel żywnością i jej produkcja i w nie warto inwestować.

Ale jaki handel - dyskonty czy sieci delikatesowe ? Są tacy, którzy mówią, że klient nie kupi nowego samochodu , ale na odrobinę luksusu w postaci ulubionej dobrej wędliny będzie go stać, a inni uważają, że pod Lidla będzie przyjeżdżać coraz więcej mercedesów i nikt się nie będzie wstydzić, że tam kupuje. Ale generalnie zgoda - sektor związany z konsumentem jest bardziej bezpieczny i przewidywalny. Łatwiej śledzić, jak konsumenci reagują na sytuację gospodarczą i na bieżąco dostosowywać do tego swoją strategię.

Czy Enterprise Investors ma plany kolejnych po Kofoli inwestycji w sektor żywnościowy ? Macie już spore doświadczenie w tej branży.

Inwestowaliśmy w kilkanaście w sumie sieci sklepów detalicznych, więc jak ktoś przychodzi rozmawiać o sklepach, to łatwiej nam ocenić projekt, znaleźć menedżerów, ocenić kwalifikacje dotychczasowej kadry.

Są rozmowy z jakimiś firmami z branży spożywczej?

Tak, ale za wcześnie mówić o konkretach. Nie mogę powiedzieć, w jakim sektorze, bo jak się celuje w lidera czy wicelidera, to za łatwo byłoby ustalić, o jakie firmy może chodzić. A uważamy, że teraz łatwiej się będzie żyć bogatym firmom, one będą konsolidować wokół siebie i właśnie takie nas interesują.

Powiązane tematy:

Partnerzy serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!