Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partnerzy serwisu

partner serwisu partner serwisu
Handel

Prezes Inquiry: Dynamika rynku spożywczego stawia nas w czołówce państw europejskich

Pierwsza faza kryzysu spowodowała u przedsiębiorców dość racjonalną reakcję. Trudno wskazać firmę, w której nie było redukcji kosztów, odwołanych szkoleń czy imprez, a nawet mniejszych lub większych zwolnień - mówi Agnieszka Górnicka, prezes firmy analitycznej Inquiry sp. z o.o.

Prezes Inquiry: Dynamika rynku spożywczego stawia nas w czołówce państw europejskich

Autor: Łukasz Stępniak, portalspozywczy.pl
Data: 13-11-2009, 15:47

Jednak co najmniej od końca I kwartału bieżącego roku widzimy, że w Polsce kryzys nie jest aż tak dotkliwy. - Branża spożywcza odczuwa go w niewielkim stopniu. Żywność w końcu jest towarem pierwszej potrzeby. Mimo to klimat gospodarczy sprawia, że zarówno producenci, jak i sieci handlowe muszą się dostosować do nowych warunków - zauważa Agnieszka Górnicka.

Zmieniły się postawy konsumenckie. - Mimo że nie było w Polsce naprawdę spektakularnych zwolnień, kryzys ograniczył podaż kredytów, a więc łatwego pieniądza. Poza tym liczą się też nastroje społeczne - skoro jest kryzys, to powinniśmy bardziej ostrożnie wydawać pieniądze, uważniej patrzeć na ceny - mówi prezes Inquiry. - Tę zmianę postaw najbardziej odczuły branże takie jak odzieżowa, AGD czy motoryzacyjna, a także segment luksusowych kosmetyków - dodaje.

Zwraca uwagę, że mimo większej wrażliwości konsumentów na cenę, rynek spożywczy jako całość rośnie, choć w niektórych segmentach sytuacja się znacznie pogorszyła (np. mrożonki, piwo, alkohole). - W rezultacie dynamika rynku spożywczego stawia nas w czołówce państw europejskich co pokazują dane GUS - podkreśla Górnicka.

W jej ocenie sieci handlowe nie boją się kryzysu. - Większość z nich nadal otwiera nowe placówki, natomiast kurczy się drobny handel - zaznacza prezes Inquiry. - Mniejsze sklepy znikają bądź zmieniają szyldy w szybszym niż do tej pory tempie, gdyż samodzielnie nie mają szans na wynegocjowanie konkurencyjnych warunków. Proces ten zaczął się jednak już wcześniej - z danych firmy Nielsen wynika, że liczba małych sklepów spożywczych spadła w 2008 r. do niespełna 60 tys., wobec 66,7 tys. w 2007 r. - informuje.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Agnieszka Górnicka RSS ALERT    /    Inquiry RSS ALERT    /    GUS RSS ALERT    /    kryzys finansowy RSS ALERT    /    kryzys gospodarczy RSS ALERT    /    przemysł spożywczy RSS ALERT    /    handel RSS ALERT    /    alkohole RSS ALERT    /    piwo RSS ALERT    /    sieci handlowe RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.238.184.78
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!