Prezes ITM o konsolidacji: Przez najbliższych kilka lat w polskim handlu nie będzie nudno
- Z pewnością możemy liczyć na kontynuację procesów konsolidacyjnych. Aby niezależne sklepy detaliczne mogły walczyć z wielką dystrybucją muszą się konsolidować. Klienci są przyzwyczajeni do silnych działań marketingowych i promocyjnych prowadzonych przez sieci i powoli oczekują tego samego od sklepów niezależnych - mówi Marek Feruga, prezes ITM Polska, spółki zarządzającej rozwojem supermarketów Intermarché i Bricomarché.

I dodaje: - Myślę, że zmieniło się pozycjonowanie zakupów spożywczych w głowie konsumenta. Dziś klient nie chce przepłacać. Natomiast małe sklepy nie mają takiej siły negocjacyjnej, by zapewnić ciekawe promocje czy coraz bardziej poszukiwane przez klientów produkty marek własnych. Najbliższy rok, jak i co najmniej kilka kolejnych, z pewnością pod tym względem nie będą nudne.
Prezes ITM Polska wskazuje także rosnącą aktywność funduszy inwestycyjnych na polskim rynku detalicznym. - Fundusze private equity inwestują w przedsięwzięcia, które mają określoną skalę, potencjał wzrostu i dobrą perspektywę wyjścia z inwestycji. Mimo wszystko przy wciąż relatywnie dużym rozdrobnieniu rynku detalicznego fundusze PE upatrują swojej szansy w istniejącym potencjale konsolidacji - to da funduszom perspektywę na atrakcyjne wyjście z inwestycji w ciągu kilku lat. Stąd duże zainteresowanie branżą, a właściwie kilkoma jej najatrakcyjniejszymi segmentami, czyli formatem convenience, supermarketami i mini-supermarketami - wyjaśnia Marek Feruga.
Przedstawiciel Grupy Muszkieterów zapewnia, że jego firma wykorzysta każdą ciekawą okazję do akwizycji: - Każdą atrakcyjną ofertę będziemy poważnie rozpatrywać - tłumaczy Marek Feruga. Jednocześnie zastrzega, że podstawowym modelem rozwoju Grupy w Polsce pozostaje jednak rozwój organiczny. - Obecnie obok budowania własnych supermarketów poszerzamy współpracę z deweloperami. W ramach tej ostatniej opcji będziemy wchodzić do galerii, których budowa już jest zaplanowana oraz dodatkowo firmy developerskie będą budować obiekty dostosowane do naszych potrzeb - tłumaczy przedstawiciel ITM.
Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl
Grupa Muszkieterów jest zrzeszeniem ponad 180 niezależnych polskich przedsiębiorców, zarządzających supermarketami spożywczymi Intermarché oraz supermarketami typu „dom i ogród" Bricomarché. Sieć handlowa Grupy Muszkieterów licząca obecnie 163 supermarkety Intermarche oraz 75 sklepów Bricomarche jest pod względem obrotów największą grupą franczyzową w Polsce. W 2010 r. jej obroty przekroczyły 3,61 mld zł. Rozwojem obu sieci kieruje spółka ITM Polska. Muszkieterowie są obecni w 8 krajach: Polsce, Francji, Belgii, Portugalii i na Bałkanach.


Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.