Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partnerzy serwisu

partner serwisu partner serwisu
Handel

Prof. Orłowski: Światowe ceny żywności będą szybko rosły

Globalna gospodarka wygląda w tej chwili jak dom, który trzeba wyremontować. Jednocześnie w tym domu wybuchł pożar. Jest oczywiste, że najpierw należy ugasić płomienie. Jednak nie wolno zapominać o fundamentalnych problemach, które czekają na rozwiązanie - mówi prof. Witold Orłowski, główny doradca ekonomiczny PricewaterhouseCoopers Polska.

Prof. Orłowski: Światowe ceny żywności będą szybko rosły
Prof. Witold Orłowski, główny doradca ekonomiczny PricewaterhouseCoopers Polska

Autor: Łukasz Rawa, portalspozywczy.pl
Data: 27-01-2012, 15:17

Profesor zwraca uwagę, że Unia Europejska i Stany Zjednoczone proponują „sprytne sposoby" walki z kryzysem gospodarczym. - Chodzi o to, aby wprowadzając reformy nie przerywać działań, które służą poprawie sytuacji w perspektywie długookresowej. Trzeba zdać sobie sprawę, że kryzys będzie trwał jeszcze wiele lat, co oznacza niestabilność finansową, oraz dość powolny wzrost gospodarki całego świata. Dlatego w tej chwili pierwszoplanowe znaczenie zyskuje zasada „więcej za mniej" - tłumaczy Witold Orłowski. - Ponieważ środki są ograniczone, rośnie presja, aby osiągać coraz lepsze rezultaty skutkiem poprawy efektywności. To z kolei wymusza na przedsiębiorcach szukanie nowych rozwiązań - podkreśla.

Dodaje, że podstawowym problemem, z którym muszą zmierzyć się firmy z sektora rolno-spożywczego jest kwestia ograniczonych zasobów. - Mamy pewien model rozwoju gospodarczego, który bazował na coraz większym zużywaniu surowców. Jednak już kilkadziesiąt lat temu kraje wysokorozwinięte zaczęły odchodzić od tej formuły na rzecz nowych technologii, rozwiązań innowacyjnych i energooszczędności. Do tej pory presja na te narzędzia nie była bardzo silna. Dopiero wraz z drożejącymi surowcami ruszają zamrożone wcześniej badania na dużą skalę - mówi prof. Orłowski. - Był okres, pod koniec lat dziewięćdziesiątych, kiedy wydawało się, że mamy nadprodukcję żywności. Jej ceny nie rosły. To spowodowało, że w skali całego świata na kilka lat wstrzymano duże badania nad żywnością. Wcześniej, w latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych na prace badawcze nad artykułami rolno-spożywczymi wydawano ogromne pieniądze - przypomina.

Wskazuje na fakt, że chociaż kraje zachodu już jakiś czas temu zaczęły oszczędzać żywność, to na znaczeniu zyskały państwa, które nie mają zamiaru tego robić, np. Chiny. - Chińczycy chcą się rozwijać w szybkim tempie, stosując ten sam model, który był przerabiany wcześniej w innych częściach świata. Chcą zużywać coraz więcej energii i surowców - ocenia profesor. - Tamtejsza ludność zasmakowała teraz w stekach, nie wystarcza im już ryż. Stąd nagła panika, bo gwałtownie wzrósł światowy popyt na mięso, podczas gdy wystarczająco szybki wzrost produkcji nie jest możliwy - dodaje.

Zdaniem Witolda Orłowskiego światowe ceny żywności będą w najbliższych latach szybko rosły.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Witold Orłowski RSS ALERT    /    PwC RSS ALERT    /    PricewaterhouseCoopers Polska RSS ALERT    /    przemysł rolno-spożywczy RSS ALERT    /    kryzys finansowy RSS ALERT    /    kryzys gospodarczy RSS ALERT

KOMENTARZE (1)

  • AST 2012-01-28 12:50:46
    WYPOWIEDZI TEGO PANA TO JAK KULA W PŁOT. POZIOM BAROWY. PRZYKŁADEM JEST WYPOWIEDŹ W SPRAWIE SPLATY DŁUGU PO GIERKU. POLSKA SPLACIŁA OSTATNI DŁUG PO GIERKU POWIEDZIAŁ. TYLKO NIE DOPOWIEDZIAŁ ŻE NIE SPLACIŁA WLASNYMI PIENIĘDZMI ALE ZACIĄGNĘŁA KOLEJNY DŁUG BY TEN DŁUG SPŁACIC. ZAPOMNIAŁ TEZ, ŻE GIEREK ZOSTAWIŁ IM PRZEMYSŁ KTORY ZNISZCZYLI A W CZĘŚCI SPRZEDALI ZA BEZCEN. PANIE ORŁOWSKI. KRYZYS WYBUCHŁ DLATEGO, ŻE POLITYCY BRALI KREDYTY DLA SIEBIE NIC NIE PRODUKUJĄC A BANKI IM POZYCZAŁY. TYLKO DLATEGO. W KONSEKWENCJI DURNIE MYSLAŁY ŻE JAK WYDRUKUJĄ MILIARDY TO URATUJĄ SYTUACJĘ. NIESTETY. NA RYNKIU JEST DUŻO KASY I TA ZNISZCZY TEN RYNEK WCZEŚNIEJ CZY PÓŹNIEJ. ŻYWNOŚC JEST KONKRETNYM POSZUKIWANYM TOWAREM A PIENIĄDZE TO TERAZ ZWYKŁY NADRUKOWANY PAPIER. CO MA WIĘC WARTOŚC??? RODACY. MY MAMY ŻYWNOŚC I POMYŚLCIE O TYM.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.207.108.182
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!