• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Raport C/W: W najbliższych latach będziemy obserwować rozbudowy istniejących centrów handlowych

- Choć prognozowana na bieżący rok podaż (6,9 mln mkw.) przewyższa poziom łącznego wolumenu nowej powierzchni z 2011 r. , wśród najemców i deweloperów przeważają raczej ostrożne nastroje, szczególnie we Włoszech, Francji, Portugalii, Republice Czeskiej oraz Rumunii. W efekcie rzeczywista ilość powierzchni w centrach handlowych, która trafi na rynek może być niższa od przewidywanej - podaje najnowszy raport firmy Cushman and Wakefield, European Shopping Centre Development (Rozwój rynku centrów handlowych w Europie).
  • www.industrial.pl
  • Autor: portalspozywczy.pl / Cushman and Wakefield
  • Data: 01-10-2012, 10:36

W pierwszej połowie 2012 r. w całej Europie otwarto 71 centrów handlowych, z czego 53 obiekty powstały w Europie Środkowo-Wschodniej, a 18 w Europie Zachodniej. Największym obiektem ukończonym w tym okresie było centrum handlowe Oz Mall w Krasnodarze, w Rosji (169.000 mkw.). Największe obiekty otwarte w Europie Zachodniej to Boulevard Berlin w Berlinie (64.000 mkw.), Gran Plaza 2 w Madrycie (60.000 mkw.), Conca d'Oro w Palermo, we Włoszech (55.000 mkw.) oraz Confluence w Lyonie, we Francji (52.000 mkw.).

Rosja zajmuje pierwsze miejsce w Europie zarówno pod względem ilości powierzchni w przygotowaniu, jak i powierzchni ukończonych. W pierwszym półroczu oddano tam do użytku ok. 725.000 mkw. (GLA), dzięki czemu łączne zasoby kraju wzrosły do 15,4 mln mkw. Na Rosję przypada ponad jedna piąta podaży w Europie. Zgodnie z prognozami kolejne 2.1 mln mkw. trafi na rosyjski rynek w drugiej połowie 2012 r. oraz w 2013 r., co oznacza wzrost zasobów tego kraju o 13 proc. Tym samym Rosja stała się drugim największym rynkiem centrów handlowym w Europie po Francji, wyprzedzając Wlk. Brytanię.

W 1 poł. w Turcji powstało ponad 250.000 mkw. powierzchni w centrach handlowych (350.000 mkw. uwzględniając nowe powierzchnie w centrach fabrycznych), a kolejne 1.6 mln mkw. znajduje się w budowie, co stanowi 16 proc. łącznej podaży w Europie. Jeśli wszystkie projekty będące w budowie zostaną ukończone w terminie, podaż planowana na okres między 1 lipca 2012 r. a 31 grudnia 2013 r. wzrośnie o jedną czwartą. W samym Stambule do końca 2013 r. planowane jest oddanie do użytku ponad 800.000 mkw. nowej powierzchni.

Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

W Polsce w pierwszym półroczu zbudowano 235.000 mkw. GLA powierzchni w centrach handlowych; powstało 9 nowych obiektów, a 5 zostało rozbudowane. W Warszawie nie otwarto żadnego nowego centrum handlowego, jednak w obszarze metropolitarnym stolicy oczekuje się wzrostu wolumenu podaży w latach 2012-2013.

- W Polsce powstają nowe centra handlowe, a ich podaż ustabilizowała się na poziomie 400.000-500.000 mkw. GLA rocznie. W najbliższych latach obserwować będziemy także rozbudowy istniejących obiektów. Podaż powierzchni w centrach handlowych wzrastać będzie głównie w największych aglomeracjach, ale w obszarze aktywności deweloperskiej pozostawać będą również miasta małe, poniżej 50.000 mieszkańców - powiedziała Katarzyna Michnikowska, starszy konsultant w Dziale Wycen i Doradztwa Cushman & Wakefield.

Powiązane tematy:

Partnerzy serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!