Raport: Polska w czołówce krajów najbardziej atrakcyjnych dla światowych sieci detalicznych
Polska po raz pierwszy znalazła się w czołowej dwudziestce krajów najbardziej atrakcyjnych dla światowych sieci detalicznych, według tegorocznej edycji raportu "Globalizacja handlu detalicznego" opublikowanego przez firmę doradczą CBRE.

W wynikach ankiety przeprowadzonej przez CBRE, Warszawa okazała się miastem niezwykle popularnym wśród międzynarodowych sieci supermarketów - aż 33,3 proc. z nich posiada w stolicy przynajmniej jeden sklep. Jedyne miasto z większą ilością międzynarodowych sieci supermarketów to Tokio, gdzie obecnych jest 38,9 proc. tych sieci. Oznacza to, że w Warszawie, którą zamieszkuje niewiele ponad 2 miliony ludzi, znajduje się większa liczba międzynarodowych sieci supermarketów niż w miastach takich jak Nowy Jork (22,2 proc.światowych sieci supermarketów), Londyn (27,8 proc.), Moskwa (27,8 proc.) czy Pekin (22,2 proc.). Te dane pokazują także, że rynek sieci supermarketów w Warszawie i w Polsce jest wysoce konkurencyjny, co stanowi wyzwanie dla tych sieci, lecz jest korzystne dla polskich konsumentów, którzy mogą korzystać z atrakcyjnej oferty cenowej i produktowej.
Coroczne badanie CBRE, przeprowadzone już po raz piąty, analizuje obecność 326 wiodących międzynarodowych sieci detalicznych (w tym markowych sklepów różnych branż, supermarketów, restauracji i kawiarni) w ponad 200 miastach na różnych kontynentach, aby poznawać trendy w globalnej ekspansji detalicznych sieci handlowych na poziomie regionów, krajów i miast. Według raportu CBRE, detaliści kontynuowali w 2011 roku ekspansję na kolejnych rynkach, a co najmniej jedna nowa sieć pojawiła się w ubiegłym roku w 74 proc. krajów uwzględnionych w badaniu. Międzynarodowe sieci detaliczne powiększyły w zeszłym roku liczbę swoich sklepów o 2,1 proc., podobnie jak rok wcześniej, co pokazuje, że rozwijają się i wchodzą na nowe rynki pomimo niepewnej sytuacji gospodarczej.
Polska, w której obecnych jest 34 proc. wszystkich marek uczestniczących w badaniu, awansowała z miejsca 22. w 2011 roku na pozycję 19. w 2012 roku wśród krajów wzbudzających największe zainteresowanie światowych detalistów. Jest to niewątpliwie zasługa silnej gospodarki, której wyznacznikiem jest wzrost PKB o 4,3 proc. w 2011 roku i przewidywany wzrost o ok. 3 proc. w 2012 roku. Pod koniec 2011 roku w Polsce dostępnych było 8,8 mln mkw. powierzchni handlowej zlokalizowanej w 381 centrach handlowych, co stawia Polskę na równi z Rosją oraz Turcją, najszybciej rozwijającymi się rynkami w regionie.
- Wzrost siły nabywczej, stabilna sytuacja gospodarcza oraz rosnący poziom sprzedaży detalicznej, sięgający 3 000 dolarów na osobę rocznie, czyli blisko 10 000 zł, sprawiają, że Polska postrzegana jest jako jeden z niewielu już rynków, gdzie wciąż istnieje niezaspokojony popyt, który powinien przekładać się na coraz szerszą ofertę handlową oraz inwestycje w nowe nieruchomości handlowe - powiedziała Magdalena Frątczak, dyrektor działu powierzchni handlowych w CBRE Polska.
Warszawa (30,2 proc.) to jedno z miast, które w porównaniu do ubiegłego roku awansowały najmocniej, bo aż o 10 miejsc, znalazła się na 36. pozycji. Dzięki temu polska stolica wyprzedziła takie europejskie miasta, jak Amsterdam, Lizbona, Bruksela czy Budapeszt.
