Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu

Partnerzy serwisu

partner serwisu partner serwisu
Handel

Raport: w ostatnim dziesięcioleciu liczba parków handlowych wzrosła dwukrotnie

Liczba parków handlowych wzrosła w ostatniej dekadzie dwukrotnie - wskazano w raporcie „Parki handlowe i centra convenience w Polsce”. Oceniono, że ich dobrą sytuację potwierdza I półrocze br., gdy do użytku oddano ok. 148 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej.

Raport: w ostatnim dziesięcioleciu liczba parków handlowych wzrosła dwukrotnie
Liczba parków handlowych się podwoiła /fot. shutterstock

Autor: PAP
Data: 10-09-2020, 14:47

"Parki handlowe są największymi beneficjentami zmian strukturalnych ostatniego 10-lecia. Ich liczba zwiększyła się dwukrotnie, a udział w całkowitej podaży powierzchni handlowej w Polsce wzrósł o 4 p.p." - czytamy w raporcie JLL i Trei Real Estate Poland "Parki handlowe i centra convenience w Polsce".

Zdaniem ekspertów dobrą sytuację parków handlowych potwierdza pierwsze półrocze tego roku - do użytku oddano wtedy "blisko 148 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej w obiektach wielkopowierzchniowych (GLA >5 000 mkw.), z czego 67 proc. przypadło na osiem nowych parków handlowych i trzy rozbudowy obiektów istniejących". Dodano, że prawie 450 tys. mkw. powierzchni najmu (GLA) pozostaje w realizacji z terminem oddania w 2020 i 2021 roku. Parki handlowe stanowią blisko 26 proc. tej podaży - dodano.

Centra convenience pojawiły się jako odpowiedź rynku na zmieniające się potrzeby klientów w zakresie szybkich codziennych zakupów oraz rosnące nasycenie powierzchnią centrów handlowych - tłumaczy cytowana w komunikacie Anna Wysocka z JLL. "Trend ten jeszcze bardziej wzmocniła globalna pandemia. Zamknięci w domach konsumenci na nowo zaczęli doceniać lokalność" - zaznaczyła. Niektórzy ponownie odkryli swoje najbliższe sąsiedztwo i zaczęli "bardziej doceniać małe, rodzinne firmy i lokalne produkty".

Według raportu centra convenience dominują w małych miastach. "Ten typ nieruchomości handlowych odpowiada za 63 proc. podaży na rynkach posiadających mniej niż 50 tys. mieszańców" - wyjaśniła Joanna Tomczyk z JLL. Parki regionalne to natomiast domena głównych aglomeracji. "Tradycyjne parki handlowe są z kolei spotykane w każdej klasie wielkościowej miast, natomiast najwięcej podaży przypada na najmniejsze miasta (50 proc.), a w dalszej kolejności na główne aglomeracje - prawie 20 proc. - wyliczyła.

Obecnie "w realizacji pozostaje ok. 171 000 mkw. powierzchni w ramach parków handlowych i centrów convenience", co oznacza, że odpowiadają one za 34 proc. całkowitej podaży w budowie. "Pod względem liczby projektów, 18 z 33 budowanych aktualnie obiektów to małe centra convenience. W przypadku parków regionalnych możemy mówić o budowie (...) dwóch nieruchomości tego typu" - wskazano.

W raporcie podkreślono, że aż 40 proc. nowych obiektów powstaje w małych miastach - poniżej 50 tys. mieszkańców.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

parki handlowe w Polsce RSS ALERT    /    parki handlowe RSS ALERT    /    centra convenience RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.226.248.180
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!