Partnerzy portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu

Rekordowa inflacja. Ceny żywności nie hamują

W grudniu inflacja osiągnęła rekordowy poziom 8,6%. Początek roku w Polsce ponownie stoi pod znakiem wzrostu cen produktów żywnościowych. Na półkach sklepowych drożeje kawa i herbata, margaryna, produkty mleczne czy napoje.
  • Autor: oprac.AW
  • Data: 19-01-2022, 09:38
Rekordowa inflacja. Ceny żywności nie hamują
Inflacja przyspiesza; fot. mat. pras.

Ceny rosną

Z danych GUS wynika, że w grudniu odnotowano najwyższą inflację w całym 2021 roku. Choć eksperci prognozowali wzrost na poziomie 8,3% to ceny towarów i usług konsumpcyjnych wzrosły w porównaniu do grudnia 2020 roku o 8,6%, a w stosunku do listopada 2021 r. o 0,9%. Ceny produktów żywnościowych również nie hamują. Choć za nami wyjątkowe drogie Święta Bożego Narodzenia, to po raz kolejny podrożała margaryna (7%), kawa (9%), nabiał (4-9%). Więcej trzeba też było zapłacić za niektóre napoje gazowane (4%) oraz przekąski (10%).

W grudniu ub. r. Badanie i Raport Koszyk Zakupowy przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency wykazało średnią cenę koszyka na poziomie 227,56 zł. To wzrost na poziomie 3,80 zł, czyli o 1,7% w porównaniu do listopada 2021 r. Dodatkowo, z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w 9 na 10[footnoteRef:1] sieci objętych badaniem, ceny w grudniu ub. r. były wyższe niż w listopadzie. Największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w innej sieci Cash&Carry (5,43 %). Natomiast w ujęciu rocznym, wzrost cen odnotowano w ośmiu sieciach wobec 2020 roku. Były to min.: Carrefour (6,36%), Makro (5,33%) czy Biedronka (4,93%). Największy wzrost cen koszyka odnotowano w sieci Carrefour, w której średnia cena w grudniu 2021r. była wyższa o 13,39 zł niż przed rokiem.

Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl


Analizując koszyk złożony wyłącznie z produktów najtańszych, w grudniu ub. r. moglibyśmy zapłacić 177,74 zł (więcej o 3,91 zł niż w listopadzie), natomiast koszyk produktów najdroższych - 283,48 zł (więcej o 2,48 zł niż w listopadzie ). Dane w ujęciu rocznym pokazują, że suma koszyka minimalnego w grudniu 2021 r. była wyższa o 2,44% niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w grudniu ub. r. tańszy o 7,38% niż w 2020 r. Wartość koszyka zakupowego całościowo zwiększyła się o 1,5%
z 224,20 zł w grudniu 2020 r. do 227,56 zł w grudniu 2021 r.

- Zgodnie z naszymi analizami i prognozami – początek roku przywitał nas wysokimi cenami żywności. Spore podwyżki dotknęły między innymi produkty mleczne, tłuszcze ale także kawę czy herbatę. Podobnie było przed świętami i w końcówce 2021 roku, kiedy sklepy i sieci handlowe podniosły ceny wybranych artykułów. Mimo planowanej na luty zmiany, zgodnie z którą obniżony zostanie VAT na żywność, nie spodziewamy się gwałtownych obniżek cen produktów. W naszej ocenie producenci żywności, podobnie jak wszyscy przedsiębiorcy, będą zmagać się z rosnącymi kosztami prowadzenia swoich działalności. Wysokie ceny paliw, energii i gazu powodują, że stale rosną ceny produkcji, co finalnie dotyka klientów i ich portfele – komentuje wyniki raportu Patryk Górczyński, Dyrektor Zarządzający ASM Sales Force Agency.

Auchan w rankingu

Liderem grudniowego rankingu wciąż pozostaje Auchan. Już trzeci miesiąc z rzędu, cena zestawu analizowanych produktów była dostępna w tej sieci za mniej niż 200 zł. W sklepach Auchan średni koszt koszyka zakupowego wyniósł 195,63 zł. To najniższa średnia cena koszyka zakupowego, którą odnotowano w 2021 roku.

Dodatkowo w sieci Auchan wszystkie analizowane grupy produktowe (10) były najtańsze (chemia domowa i kosmetyki, dodatki, mięso, wędliny, ryby, mrożonki, nabiał, napoje, produkty tłuszczowe, słodycze, produkty sypkie oraz używki i alkohol). Ani jednej najtańszej grupy produktów, nie było
w grudniu w kanale e-grocery oraz w sieciach: Biedronka, Carrefour, E.Leclerc, Intermarché, Kaufland, Lidl, Makro oraz innej sieci Cash&Carry.

Natomiast najwięcej w zeszłym miesiącu trzeba było wydać w innej sieci Cash&Carry, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 245,21 zł, czyli o ponad 25% więcej niż w najtańszych sklepach Auchan. Niezmiennie e-grocery pozostaje najdroższym kanałem zakupów. Tam średnia suma koszyka zakupowego kształtowała się na poziomie 262,09 zł, co stanowi wzrost cen w tym kanale o 1,11 zł (0,43%) wobec listopada. Spośród 10 analizowanych grup produktów 9 było najdroższych w tym kanale sprzedaży.

Podwyżki produktów tłuszczowych

Badanie koszyka zakupowego przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency w grudniu 2021 r. wskazało, że podobnie jak w zeszłym miesiącu, najtańsze zakupy można było zrobić w dyskontach - 218,34 zł. Za zakupy w najdroższym kanale e-grocery, trzeba było wydać ponad 23% więcej.
W grudniu 2021 r. względem 2020 roku podrożało 6 kategorii produktów: produkty tłuszczowe, napoje, nabiał, słodycze, dodatki oraz używki i alkohol. Podobnie jak w listopadzie w największym stopniu zdrożały produkty tłuszczowe. Wzrost ten wyniósł 34,7% wobec 2020 r.

Podsumowanie 2021 roku

Najtańszą siecią w skali 2021 roku podobnie jak w roku ubiegłym okazała się sieć Auchan. W ujęciu miesięcznym wygrała ona ranking najtańszej sieci aż 10 razy – wyjątkiem był luty i lipiec, gdzie najtańszy był Lidl. Średnia wartość koszyka zakupowego w tej sieci wyniosła 209,11 zł. Spośród sklepów tradycyjnych najdroższa była inna sieć Cash&Carry z koszykiem na poziomie 238,28 zł. Najstabilniejsze pod względem cokwartalnego poziomu cen były w 2021 roku sklepy sieci Biedronka. W rankingu najwyższych cen, podium w skali 2021 r. zajmuje kanał e-grocery ze średnią wartością koszyka na poziomie 260,56 zł.

Średnia wartość średniej ceny koszyka w 2021 r. wyniosła 225,39 zł. Największą wartość średniej ceny koszyka odnotowano w lipcu i wyniosła ona 227,75 zł, natomiast najniższa wartość średniej ceny koszyka była widoczna w sierpniu (221,99 zł).

Nowy konsument na rynku spożywczym

KATOWICE MCK
25-27 KWIETNIA 2022
WWW.EECPOLAND.EU

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Powiązane tematy:

Partnerzy serwisu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.
Bądź na bieżąco!Subskrybuj nasz newsletter
Obserwuj nas

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!