Partnerzy portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu

Robert Krzak: Dokąd zmierza handel detaliczny?

Nie wykluczałbym prób konsolidacji zagranicznych sieci handlowych z przedsiębiorcami rodzimymi – z Robertem Krzakiem, niezależnym ekspertem EY, sektora Handlu i Produktów Konsumenckich rozmawia Olimpia Wolf.
  • Autor: Olimpia Wolf
  • Data: 22-12-2021, 12:14
Robert Krzak: Dokąd zmierza handel detaliczny?
Robert Krzak, niezależny ekspert EY, sektora Handlu i Produktów Konsumenckich, fot. materiały prasowe
  •  „Trzy pytania do. Rozmowy Olimpii Wolf” to autorski cykl wywiadów poruszających tematy w obszarze rynku żywności.
  • W poniższym tekście rozmawiamy o konsolidacji firm handlowych, rozwoju e-commerce oraz działaniach w kierunku Gospodarki Obiegu Zamkniętego.
  • Zapraszamy również do lektury innych wywiadów z cyklu "Trzy pytania do. Rozmowy Olimpii Wolf".

Olimpia Wolf: Jak Pan ocenia proces konsolidacji handlu detalicznego w Polsce?  

Robert Krzak: Proces konsolidacji handlu w Polsce trwa już długo i na pewno nie został jeszcze zakończony. Wracając do początków przemian gospodarczych, warto wspomnieć, że liczba transgranicznych inwestycji w handel detaliczny w Polsce była w Europie największa, do tego z wielu kierunków. Z tego samego powodu znaczna część inwestorów, również bardzo dużych, pożegnała się z naszym rynkiem. Specyfika naszego rynku pozostaje jednak niezmienna. W sektorze retail wciąż mamy znaczący udział handlu tradycyjnego, największą w Europie liczbę sklepów, bez dzielenia na formaty oraz niski udział rodzimych firm handlowych. W odniesieniu do przedsiębiorstw rodzimych warto wspomnieć, że niski udział warunkowany jest niewystarczającą skalą działalności, która nie pozwalała zdobywać większych udziałów rynkowych oraz zmniejszać kosztów operacyjnych. Podejmowane wielokrotnie próby budowania wspólnych organizacji zakupowych nie sprawdziły się w naszym kraju i nie pozwoliły na zbudowanie podmiotu reprezentującego rodzime sieci. Funkcję tę w pewnym stopniu przejęły duże hurtownie.

Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Z pierwszej dziesiątki firm retailowych w Europie obecne są w Polsce: Schwarz Gruppe (Nr.1), Aldi (Nr.3), Carrefour (Nr.6), E.Leclerc (Nr.7), Auchan (Nr.8), ITM (Nr.9). Notowane na czwartym miejscu w Europie TESCO wycofało się z Polski, a pozycję nr. 1 w krajowym handlu umocniła JMD (w Europie na pozycji nr.21). Jest to ranking według EDGE Retail Insight (wcześniej Planet Retail), a dane są za sierpień 2021 roku. 

Myślę, że nie dojdzie do żadnych ruchów konsolidacyjnych pomiędzy polskimi, rodzimymi firmami. Nie wykluczałbym natomiast prób konsolidacji na linii firmy zagraniczne – firmy rodzime lub połączeń pomiędzy firmami zagranicznymi obecnymi już w Polsce. 

Handel coraz bardziej wchodzi w internetową przestrzeń i mówi się, że to przyszłościowy kierunek rozwoju. Z drugiej strony dla klientów ważny jest bezpośredni kontakt ze sprzedawcą oraz fachowa pomoc. Jak pogodzić te sprzeczności i jak te dwa kierunki mogą się w najbliższej przyszłości rozwijać? 

Lata 2020/2021 ze względu na pandemię były wyjątkowym czasem dla sprzedaży online. Zgodnie z danymi GUS za okres od 01/20 do 09/21 największy udział sprzedaży online występuje w sprzedaży odzieży i obuwia oraz prasy i książek (po 22%). Sprzedaż online dla kategorii meble, rtv i agd wzrosła z 10% do 16%. Raport „Omnicommerce. Kupuję wygodnie” przygotowany przez Izbę Gospodarki Elektronicznej oraz Mobile Instytutu wskazuje, że 41% respondentów (N=1907) w roku 2021 wybiera sklepy stacjonarne jako swoje ulubione miejsce zakupowe. Można by powiedzieć, że jest to odwrócenie trendu, gdyż w poprzednich latach 2018, 2019, 2020 udział sklepów stacjonarnych jako ulubionego miejsca zakupów spadał odpowiednio z 32% (2018) przez 22% (2019) do 17% (2020). Trudno jednakże odnosić się do roku pandemicznego 2020 jak i do roku 2021, jako że „zabranie” możliwości dokonywania zakupów w sklepach stacjonarnych w 2020 „odbiło” się powrotem klientów do tych sklepów w roku 2021.

Ciekawym wskaźnikiem jest wskazanie platform zakupowych jako ulubionego miejsca dokonywania zakupów przez kupujących w sieci. Wyniki wyglądają następująco: 2018 – 23%, 2019 – 21%,2020 – 21% i 2021 – 26%. Wyraźny wzrost atrakcyjności platform zakupowych (np. Allegro czy Showroom) dla aktywnie kupujących w sieci pojawił się dopiero w roku 2021, a nie w najbardziej pandemicznym dotychczas roku 2020. Polscy konsumenci korzystają z różnych form zakupów online: platform zakupowych, zakupów u detalistów, u detalistów współpracujących z firmami dostawczymi oraz u producentów. 

Myślę, że zapowiadana duża zmiana w sposobie kupowania możliwa będzie dopiero, gdy młodzi konsumenci wejdą na rynek. O ile rynek artykułów non-food jest już dobrze rozwiniętym rynkiem sprzedażowym w Polsce, o tyle sprzedaż artykułów spożywczych online pozostaje nadal biznesem niszowym i skoncentrowanym na największych miastach w Polsce, ze wskazaniem na Warszawę. Zarówno tradycje zakupowe, chęć obejrzenia kupowanego towaru, dotknięcia go, powąchania oraz szybkość dostaw świeżej żywności przy zachowaniu jej jakości i możliwości wyboru działają na korzyść handlu stacjonarnego. Zakładając powrót do przedpandemicznej rzeczywistości, nie przewiduję w najbliższych latach szybkiego wzrostu udziału sprzedaży online w kategoriach artykułów spożywczych.

Sieci handlowe są coraz bardziej świadome swojego wpływu na środowisku. Podejmują też wiele działań, które ten wpływ zmniejszają. Na jakim etapie drogi jesteśmy w kierunku Gospodarki Obiegu Zamkniętego?

Największą trudnością w Polsce w zakresie GOZ jest właśnie zamknięcie tego obiegu. Zarówno sieci jak i ich dostawcy, czyli producenci stawiają sobie ambitne zadania redukcji plastiku, śladu węglowego itd. Problemem nie jest brak planów, ale to, że nie są ze sobą powiązane i z tego powodu trudno jest w Polsce doprowadzić do GOZ. Firmy działają zgodnie z obowiązującym prawem, które na razie nie wymusza wspólnych działań w celu realizacji obiegu zamkniętego. Powolne w tym zakresie procesy legislacyjne nie przybliżają nas do jasnych, jednoznacznych dla wszystkich uczestników rynku regulacji. Myślę też, że mimo wzniosłych deklaracji, działania w tym zakresie są dla wielu firm ważnym instrumentem marketingowym, pozwalającym na szukanie akceptacji u wybranych grup klientów. Nie widać też zainteresowania w szybkim wprowadzaniu wspólnych dla wszystkich, jednorodnych rozwiązań.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Powiązane tematy:

Partnerzy serwisu
  • partner portalu
  • partner portalu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.
Bądź na bieżąco!Subskrybuj nasz newsletter
Obserwuj nas

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!