Partnerzy portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu

Rośnie popularność centrów handlowych typu convenience

Polski rynek handlowy dojrzewa, a profil nowo budowanych inwestycji zmienia się. - Wraz ze wzrostem konkurencji deweloperzy zaczynają eksplorować nowe lokalizacje i koncepty - do takich należą "convenience centres" - mówi Katarzyna Michnikowska z Colliers International.
  • Property News
  • Autor: propertynews.pl
  • Data: 12-08-2014, 10:09

Czy jest to jednak naprawdę nowy koncept? - Jeśli sięgniemy pamięcią do lat 70-tych - okresu dynamicznego rozwoju wielorodzinnego budownictwa mieszkaniowego, przypomnimy sobie, że centra zakupów codziennych istniały wtedy w każdym większym osiedlu w formie pawilonów handlowo-usługowych. Proponowane wówczas rozwiązania funkcjonalne dla handlu nie przetrwały próby czasu. Nieliczne pawilony udało się zmodernizować i dostosować do potrzeb konsumentów, inne zostały chaotycznie zagospodarowane - mówi Katarzyna Michnikowska.

Zauważalny na polskim rynku trend budowy "convenience centres" to powrót do dawnych pomysłów w nowoczesnej formie. Dawne pawilony zastępowane są przez niewielkie parki i centra handlowe o wielkości 3 - 5 tys. mkw. GLA. - Trzon "convenience centres" stanowią sklepy spożywcze uzupełnione apteką, drogerią, księgarnią, kioskiem, sklepem z wyposażeniem dla domu, sklepem z modą lub obuwiem z niższą cenowo ofertą, podstawowymi usługami, bankiem, cukiernią oraz punktem gastronomicznym oferującym posiłki "na wynos" - wylicza Michnikowska.

Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Poza grupą najemców w naturalny sposób zainteresowanych ekspansją w obiektach typu "convenience centres" istnieją również tacy, dla których nie nadaje się taki format. Do nich należą najemcy z sektora mody. - Moda wymaga stworzenia warunków do zakupów porównawczych i impulsowych a tego centra typu "convenience" nie są w stanie zapewnić. Wyjątek stanowią najemcy mogący samodzielnie, w ramach swojego sklepu, zapewnić wystarczającą ofertę: H&M, LPP, CCC i najemcy z ofertą dyskontową: Pepco, Takko, KIK.

Obecnie w tym segmencie rynku działa kilkunastu profesjonalnych deweloperów budujących niewielkie obiekty handlowe zarówno w małych miastach jak i na osiedlach mieszkaniowych miast średniej wielkości i dużych. - Perspektywy rozwoju "convenience centres" w Polsce są bardzo dobre - istnieje zapotrzebowanie ze strony klientów i grupa najemców gotowych do otwierania sklepów w tego typu obiektach - podkreśla przedstawicielka Colliers International.

Ograniczeniem w rozwoju takich inwestycji są jednak ceny gruntów oraz kwestie planistyczne. - Kwestia cen gruntów ma szczególne znaczenie dla tempa rozwoju tego typu obiektów, w kontekście obowiązujących w nich stosunkowo niskich czynszów. Osiągane przychody muszą zrównoważyć koszty aby business plan zamknął się a inwestycja była opłacalna. Deweloperzy szukający działek pod "convinience centres" w osiedlach mieszkaniowych dużych miast konkurują z deweloperami, którzy są w stanie zaakceptować wyższą cenę działki na potrzeby budynku mieszkalnego z handlem i usługami w parterze - wyjaśnia Michnikowska.

Nowy konsument na rynku spożywczym

KATOWICE MCK
25-27 KWIETNIA 2022
WWW.EECPOLAND.EU

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Powiązane tematy:

Partnerzy serwisu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.
Bądź na bieżąco!Subskrybuj nasz newsletter
Obserwuj nas

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!