Partnerzy portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu

EEC Trends - NA ŻYWO

20 STYCZNIA 2022  •  WARSZAWA
TRWA TRANSMISJA

Zielona transformacja gospodarki

PRZEJDŹ DO STRONY TRANSMISJI

Rozwój e-commerce wymaga nowych rozwiązań

Sprzedaż produktów spożywczych w kanałach online w Polsce jest coraz popularniejsza. Jednak proces ten wymaga integracji wielu podmiotów i procesów. Bez rozwiązań usprawniających standaryzację nie ma mowy o efektywności sektora e-grocery.
  • Autor: portalspożywczy.pl
  • Data: 08-12-2021, 14:34
Rozwój e-commerce wymaga nowych rozwiązań
Rozwój e-commerce wymaga nowych rozwiązań /fot. mat.pras

Jeszcze w roku 2019 poziom sprzedaży artykułów spożywczych online w Polsce szacowano na poziomie poniżej 1% w łącznej sprzedaży FMCG, głównie w dużych miastach. Dzisiaj e-grocery stało się zjawiskiem znacznie bardziej powszechnym. Najnowszy raport E-grocery na świecie i w Polsce. Czy konsumenci są gotowi na zakupy spożywcze online? przygotowany przez Sieć Badawczą Łukasiewicz – Instytut Logistyki i Magazynowania na zlecenie GS1 Polska to pogłębiona analiza rynku e-grocery w Polsce i potencjału jego rozwoju. Publikacja omawia specyfikę rynku e-grocery w Polsce oraz wszystkie modele obsługi sprzedaży w tym sektorze.

Rynek e-grocery rośnie jak na drożdżach

Jak wynika z raportu GS1 Polska, w 2020 r. e-zakupów produktów spożywczych dokonało 28% polskich internautów, co przekłada się na 65% wzrost liczby e-konsumentów w tym sektorze. Z kolei prognozy PwC wskazują na istotny wzrost wartości e-grocery w latach 2022-2026.

Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Z szacunków wynika, że sprzedaż produktów spożywczych online będzie rosła najszybciej, średnio nawet na poziomie 40% rocznie. Autorzy raportu przywołują analizę przeprowadzoną przez PwC, z której wynika, że w 2026 r. wartość brutto polskiego rynku e-grocery osiągnie poziom 18 mld złotych, stanowiąc ponad 11% łącznej wartości brutto sprzedaży online.

Standaryzacja potrzebna od zaraz

E-grocery integruje wiele podmiotów – nie tylko sprzedawców i kupujących, ale także firmy zaangażowane w realizację dostaw. Uwzględnia także różnorodne procesy,
m.in. przygotowanie i odpowiednią prezentację oferty produktowej, kompletację zróżnicowanych towarowo zamówień, ich pakowanie, dystrybucję zamówień do odbiorców z koniecznością zapewnienia specyficznych warunków dostaw czy obsługę zwrotów. Autorzy raportu E-grocery na świecie i w Polsce wskazują, że zastosowanie standardów identyfikacyjnych i komunikacyjnych GS1 wydaje się nieodzowne dla podniesienia efektywności operacyjnej sektora e-grocery.

– W procesie identyfikacji i znakowania towarów, przesyłek i lokalizacji wykorzystywane są w większości standardowe kody kreskowe. Przesyłki wysyłane do klientów mają etykietę logistyczną zgodną ze standardem operatorów KEP realizujących dystrybucję zleconą przez interfejsy webowe. Jednak nowi na rynku dostawcy artykułów spożywczych nie korzystają w tej chwili ze standardu GS1 - ich aktywizację należy uznać za kierunek rozwoju i optymalizacji – podkreśla Magdalena Krasoń-Wałęsiak, e-commerce Menedżer w GS1 Polska.

Kod kreskowy to dopiero początek

Jak podają autorzy raportu, na koniec 2020 r. Uczestnikami Systemu GS1 w Polsce było prawie 30 tysięcy przedsiębiorstw – najliczniejszą grupę stanowili producenci. Wśród nich najsilniej reprezentowaną branżą była produkcja artykułów spożywczych (prawie 4,5 tysiąca firm). Niektórzy z nich budują własne sklepy internetowe lub sprzedają na internetowych platformach handlowych. Przeprowadzone przez Sieć Badawczą Łukasiewicz – Instytut Logistyki i Magazynowania badanie wskazuje, że na obecnym etapie rozwoju e-grocery standardy GS1 nie są jeszcze powszechnie stosowane.

– Standaryzacja może stać się w przyszłości istotnym katalizatorem rozwoju e-grocery. Najbardziej perspektywicznym obszarem wdrażania standardów GS1 w ramach e-grocery jest wdrażanie modeli danych produktowych, które zapewnią sprzedawcom i dostawcom e-grocery możliwość kompleksowej i jednoznacznej identyfikacji danych produktowych, a finalnie bezpieczną i sprawną obsługę procesów sprzedaży – komentuje dr hab. Arkadiusz Kawa, Dyrektor Sieci Badawczej Łukasiewicz – Instytutu Logistyki i Magazynowania.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Powiązane tematy:

Partnerzy serwisu
  • partner portalu
  • partner portalu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.
Bądź na bieżąco!Subskrybuj nasz newsletter
Obserwuj nas

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!