Porównując dane z roku 2015 z rokiem poprzednim można zauważyć wzrost wartości rynku wynoszący 6,5 proc.. Przy czym największą dynamiką wzrostu rok do roku charakteryzują się kosmetyki do pielęgnacji ciała – 9,6 proc. , środki czystości – 8,7 proc. oraz produkty do prania – 7 proc.

Analizując procentowy udział największych grup produktowych w wartości sprzedaży z roku 2015 można zauważyć, że ponad połowa tego rynku koncentruje się w trzech głównych grupach. Są to kosmetyki do pielęgnacji ciała (29,6 proc. udziału w rynku), produkty higieniczne (17 proc.) oraz środki czystości (12,4 proc.). Procentowy udział w sprzedaży oraz dynamika wzrostu zgodnie wskazują, że kosmetyki do pielęgnacji ciała oraz środki czystości są najszybciej rozwijającymi się grupami produktów na rynku kosmetyczno-chemicznym w Polsce.

Głównymi kanałami dystrybucji produktów kosmetyczno-chemicznych w Polsce są : dyskonty, drogerie, super- i hipermarkety. Porównując ich procentowy udział w sprzedaży z lat 2014-2015, zarówno pod względem wartości, jak i ilości sprzedanych produktów, można zauważyć, że drogerie i supermarkety wypierają z rynku dyskonty oraz hipermarkety. Przy czym dyskonty straciły najwięcej udziałów jeżeli chodzi o ilościową sprzeda produktów – tu zmiana wynosi -9,5 proc., a
hipermarkety - głównie na wartościowej sprzedaży produktów zmiana w tym zakresie wynosi -6,2 proc.

Konkurencja na rynku drogeryjnym w Polsce jest bardzo silna. Bezdyskusyjnym liderem rynku jest sieć marketów drogeryjnych Rossmann z 1103 placówkami na terenie całej Polski. Sieć ta posiada już około 28,4 proc. całego rynku. Od kilku lat można też zauważyć bardzo silne trendy konsolidacyjne. Sieci takie jak Laboo czy Drogerie Polskie powstały właśnie przez połączenie tradycyjnych drogerii dzięki czemu umocniły swoją pozycję na rynku. Dużym graczem na rynku jest również sieć drogerii Natura z blisko ponad 270 placówkami oraz należąca do Jeronimo Martins sieć Hebe, która posiada obecnie ok. 100
sklepów.

Można przewidzieć dalszy wzrost rynku drogeryjnego w Polsce. Wartość sprzedaży według prognozy będzie rosła o ok. 13 proc. rok do roku, przy czym błd statystyczny wynosi +/- 0,23 miliarda złotych.

Dane pochodzą z raportu finansowego Kerdos Group za 2015 r.

Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl