Partnerzy portalu partner portalu partner portalu

Partnerzy serwisu

partner serwisu partner serwisu
Handel

Rynek OTC: Spada dynamika sprzedaży suplementów diety i leków bez recepty

Jak wynika z najnowszego raportu firmy badawczej PMR pod tytułem "Rynek OTC w Polsce 2010. Strategie switch i prognozy rozwoju na lata 2010-2012", w 2010 r. dynamika polskiego rynku leków sprzedawanych bez recepty, suplementów diety oraz dermokosmetyków spadnie do 3 proc., z 11% w 2009 r. W najbliższych dwóch latach PMR spodziewa się dwucyfrowego wzrostu sprzedaży tych produktów, do wartości ponad 10,6 mld zł w 2012 r.

Rynek OTC: Spada dynamika sprzedaży suplementów diety i leków bez recepty
fot.dailymail

Autor: PMR/portalspożywczy.pl
Data: 23-11-2010, 15:05

W 2009 r. polski rynek leków OTC, dermokosmetyków i suplementów diety był wart 8,5 mld zł, co stanowiło wzrost o 11% rok do roku. Rynek rozwijał się więc dynamicznie, pomimo kryzysu ekonomicznego. „Wysoka zachorowalność na grypę napędziła wysoki wzrost rynku, zwłaszcza w przypadku leków OTC. W sumie, jak wynika z danych Państwowego Zakładu Higieny w 2009 r., liczba zachorowań na grypę sięgnęła blisko 1,1 mln, najwięcej od 2003 r., kiedy zanotowano 1,2 mln zachorowań" mówi Monika Stefańczyk, główny analityk rynku farmaceutycznego PMR i współautorka raportu. Innymi motorami wzrostu rynku były wzrost cen oraz wprowadzanie na rynek nowych produktów.

Autorzy raportu szacują, że w 2010 r. wartość rynku produktów OTC wyniesie 8,7 mld zł. Tempo wzrostu spadnie do około 3%, z powodu wysokiej bazy z 2009 r., jak również niższej niż rok wcześniej liczby infekcji. W ciągu kolejnych dwóch lat rynek produktów OTC będzie rozwijał się, według prognoz PMR, w tempie dwucyfrowym i w 2012 r. przekroczy 10,6 mld zł. Motorem rozwoju rynku produktów OTC w kolejnych latach będą suplementy diety. Chociaż dynamika wzrostu wartości rynku suplementów będzie niższa niż w poprzednich latach warto podkreślić, że wciąż będzie ona bardzo wysoka i wyższa niż na przykład dla leków OTC.

Biorąc pod uwagę tylko rynek leków OTC i suplementów diety, według PMR w 2009 r. tylko 13% z wartości rynku zostało wygenerowane poza aptekami. „Wynika to z faktu, że zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z października 2010 r. tylko leki OTC na bazie 52 substancji czynnych, mogą być sprzedawane w placówkach obrotu pozaaptecznego (w sklepach spożywczych, na stacjach benzynowych, w kioskach, drogeriach itp.)" mówi Agnieszka Stawarska, analityk rynku farmaceutycznego PMR i współautorka raportu.

Wcześniej lista leków OTC dopuszczonych do sprzedaży w placówkach pozaaptecznych była zdefiniowana zarówno przez kryteria klasyfikacji, jak i przez wykazy produktów leczniczych dopuszczonych do sprzedaży pozaaptecznej.

Suplementy diety mogą być sprzedawane poza aptekami bez żadnych ograniczeń.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

OTC RSS ALERT    /    suplementy diety RSS ALERT    /    leki w sklepach RSS ALERT

KOMENTARZE (2)

  • kasia 2010-11-28 18:46:24
    suplementy prognoza
  • harpagan 2010-11-28 20:21:13
    Cała Prawda o wyborach lokalnych ttp://ostrodzki.bloog.pl

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.207.106.142
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!