Rynek parków handlowych w Europie rozwija się dwutorowo
Z najnowszego raportu „European Retail Parks: What’s next”, opublikowanego przez międzynarodową firmę doradczą Cushman & Wakefield, wynika, że zasoby powierzchni w europejskich parkach handlowych wzrosły w 2018 roku o 2,2% i wyniosły łącznie 50,1 mln m kw. Najwięcej nowych obiektów powstaje we Francji i Hiszpanii.

W ubiegłym roku wybudowano w Europie 995 tys. m kw. nowej powierzchni w parkach handlowych, czyli o 15% mniej niż w 2017 roku. Jednak według prognoz, ten segment rynku będzie nadal rozwijał się w stabilnym tempie, o czym świadczy przygotowywana podaż na lata 2019/2020 wynosząca 1,4 mln m kw. Wolumen powierzchni dostarczonej na rynek może być jednak jeszcze wyższy dzięki możliwości szybkiej realizacji inwestycji oraz rosnącej liczbie obiektów oferujących do 5 tys. m kw.
Z opublikowanego raportu wynika, że tradycyjny handel ma się bardzo dobrze, ale przechodzi istotną ewolucję ze względu na rozwój sektora e-commerce, co nie pozostaje bez wpływu na podmiejskie obiekty handlowe. Niemniej jednak rynek magazynów handlowych nadal rozwija się prężnie, a głównymi czynnikami przyciągającymi nowych najemców i klientów do parków handlowych są przystępność cenowa, elastyczność i wygoda dokonywania zakupów oraz łatwy dojazd.
Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl
W związku z dojrzewaniem rynku parków handlowych obserwujemy zróżnicowanie trendów inwestycyjnych w Europie. W Europie Zachodniej najwięcej obiektów nadal powstaje w największych miastach charakteryzujących się dużym zasięgiem oddziaływania (catchment area) i intensywnym ruchem pieszym. Niektóre sieci handlowe budują jednak także własne nieduże parki handlowe, udostępniając powierzchnie innym markom i na inne cele.
W Europie Środkowo-Wschodniej deweloperzy coraz częściej realizują mniejsze inwestycje, wybierając - oprócz lokalizacji drugo- i trzeciorzędnych - mniejsze miasta i przedmieścia.
Z raportu wynika również, że strategie lokalizacyjne najemców wielkopowierzchniowych w niektórych krajach ewoluują i coraz częściej uwzględniają mniejsze lokale na terenach podmiejskich, które umożliwiają łatwiejsze dotarcie do potencjalnych klientów. Jednocześnie transport publiczny zyskuje na znaczeniu w bardzo dużych miastach w porównaniu z transportem samochodowym, a niektórzy konsumenci zwracają coraz większą uwagę na wygodę dokonywania zakupów i bliskość obiektów handlowych.
- Rynek parków handlowych w Europie rozwija się dwutorowo. W Europie Zachodniej stopniowo wkracza on w fazę dojrzałą, a w wielu miastach obserwujemy wystarczającą podaż tego typu obiektów. Z kolei w Europie Środkowo-Wschodniej rynek parków handlowych jest nadal na wczesnym etapie rozwoju. Relatywnie niewystarczająca podaż parków handlowych w regionie w połączeniu z ich możliwością funkcjonowania na terenach o niewielkim zasięgu oddziaływania wskazują na potencjał dalszego wzrostu tego formatu - mówi Silvia Jodlowski, starszy analityk w firmie Cushman & Wakefield.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.