Partnerzy portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu

Scenariusze przecen na zimowych wyprzedażach

W tysiącach sklepów w całej Polsce wystartowały zimowe wyprzedaże, jeden najgorętszych okresów dla handlu w centrach handlowych. Wyczekiwany przez konsumentów sezon obniżek czeka jednak sporo zmian, zapowiadają handlowcy.
  • Autor: opr. RW
  • Data: 07-01-2022, 14:00
Scenariusze przecen na zimowych wyprzedażach
Scenariusze przecen na zimowych wyprzedażach /fot. mat.pras

– Pandemia sprawiła, że wiele marek zmieniło podejście zarówno do samych wyprzedaży, jak do sezonowych akcji promocyjnych. W zeszłym roku mieliśmy już tego przedsmak - zauważa Marta Drzewiecka, Director w firmie Newbridge, która ma w swoim portfolio 6 obiektów handlowych w Polsce.

– Latem wiele sklepów zamiast na długie wyprzedaże postawiło na krótkie i stosunkowo duże obniżki, które miały szybko „upłynnić” towar. Te zastąpiły tradycyjne progresywne przeceny. Dla kontrastu, jesienią „Black Friday” przekształcił się w „Black Month”, bo wiele sklepów zamiast maksymalnie tygodniowej akcji, wybrało „pełzające” promocje przez cały listopad – mówi.

Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Zaskakujący sezon wyprzedaży

Także rozpoczynający się właśnie sezon może zaskoczyć. Jak zaznacza jednak Marta Drzewiecka, próżno jednak szukać w tym jednego scenariusza zmian dla całego rynku.

– Jeszcze kilka lat temu sezon był bardzo jednorodny. Przeceny w sklepach miały kilka odsłon, zwykle 2-3, a do tego trwały ponad 1,5 miesiąca – od 27 grudnia do połowy lutego. W większości sklepów wyprzedaże wyglądały podobnie, miały też zbliżone scenariusze. Już dziś jednak widać, że zimowe przeceny zapowiadają się inaczej, są zdecydowanie bardziej zindywidualizowane – mówi. Co to oznacza w praktyce?

– Każda marka po swojemu rozgrywa sezon, obierając taki kierunek dla wyprzedaży, który jest akurat dla niej korzystny biznesowo. W efekcie, obok tradycyjnego, progresywnego schematu wyprzedaży, kiedy to ceny spadają stopniowo np. od 30 do 70%, pojawiają się inne modele – mówi.

Stałe wyprzedaże

– Należy się spodziewać np. stałych przecen przez cały sezon, które nie ulegną pogłębieniu np. na poziomie 30-40% lub krótkich, trwających 2-3 tygodnie intensywnych akcji wyprzedażowych zaczynających się od wysokiego pułapu obniżki nawet rzędu 40-50%. Zdecydowanie więcej pojawi się także akcji boundle, czyli oferujących np. drugi produkt taniej, a także akcji wykorzystujących rabaty dostępne np. w aplikacjach internetowych sklepów stacjonarnych – mówi.

Ale zmienia się nie tylko sam krajobraz wyprzedażowy, również konsument, który robi na nich zakupy. – Zachowanie klienta w czasie wyprzedaży ewoluuje tak samo jak same wyprzedaże. 2-3 godzinne zakupy zamieniane są dziś w szybki maksymalnie godzinny shopping, który wypełniają zaplanowane wizyty w sklepach. Wielu konsumentów wybierając się na przeceny robi to dziś z myślą o konkretnych markach, a nawet konkretnych produktach, wcześniej znalezionych w sklepie stacjonarnym lub internetowym – mówi.

Finalizacja transakcji w centrach handlowych

– Można więc zaryzykować stwierdzenie, że tegoroczny sezon zimowych wyprzedaży, dla wielu kupujących będzie sezonem finalizacji transakcji w centrach handlowych. Wypatrzone jeszcze przed świętami rzeczy teraz po prostu kupujemy, zarówno tradycyjnie - odwiedzając sklep, jak i poprzez usługę click&collect, zamawiając towar online, ale odbierając go w sklepie – mówi.

Koniec Window shoppingu

To jedna, ale nie jedyna zmiana. – Wyprzedaże były przez lata sezonem dla „window shopperów”. Wiele osób wpadało do centrum handlowego pospacerować, pooglądać witryny i dopiero pod wpływem impulsu zrobić zakupy. Obecnie trend ten się odwrócił. „Window shopping” jest praktycznie w zaniku, bo klient przychodząc do centrum doskonale już wie, gdzie szukać okazji i na jakie przeceny może liczyć – jest przygotowany. Pod tym względem, Polacy stali się smart shopperami, także na wyprzedażach – mówi.

Niezmienna jednak jest popularność wyprzedaży, czemu sprzyja ewolucja zachowań konsumenckich. – Wśród kupujących dominują dziś dwie grupy „price sensitive”, którzy kierują się głównie ceną oraz „price&value shopperzy”, którzy szukają niskiej ceny, ale i dobrej jakości kupowanych rzeczy. Fakt, że aż 46% klientów zalicza się dziś do jednej z tych grup, które nie lubią przepłacać, sprawia, że sezon mimo pandemii nie traci na popularności. Wręcz przeciwnie pobudza dziś ruch na całym rynku retail – mówi.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Powiązane tematy:

Partnerzy serwisu
  • partner portalu
  • partner portalu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.
Bądź na bieżąco!Subskrybuj nasz newsletter
Obserwuj nas

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!