Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partnerzy serwisu

partner serwisu partner serwisu
Handel

Sektor detaliczny korzysta na wyższych wydatkach gospodarstw domowych

Wyższe wydatki gospodarstw domowych oraz rosnący optymizm konsumentów sprzyja sektorowi detalicznemu w Polsce. W rezultacie detaliści wygenerowali wyższe obroty handlowe, ale duża konkurencja i okres deflacji cen przyczyniły się do spadku marż i niskich zysków. Firmy nadal będą korzystać na dobrych perspektywach dynamiki popytu, ale trudności wciąż będą odczuwalne. Głównymi wyzwaniami dla branży będzie utrzymująca się duża konkurencja, która poskutkuje dalszymi przejęciami w sektorze, elastyczne dostosowywanie się do zmieniających się preferencji zakupowych klientów, jak również planowane wprowadzenie nowego obciążenia podatkowego.

Sektor detaliczny korzysta na wyższych wydatkach gospodarstw domowych
Fot. Shutterstock

Autor: portalspozywczy.pl
Data: 18-12-2015, 09:23

Prognozy zakładają, że polska gospodarka zanotuje solidne poziomy wzrostu gospodarczego, tj. 3,5 proc. w tym roku i 3,4 proc. w 2016 r. Gospodarka korzysta na dobrej sytuacji na rynku pracy potwierdzonej przez stopę bezrobocia najniższą od 7 lat oraz przyzwoitą dynamikę wzrostu wynagrodzeń. Ten ostatni czynnik jest dodatkowo wspierany w ujęciu realnym przez deflację, która jest obecna w polskiej gospodarce od połowy 2014 roku. W obliczu sprzyjającego otoczenia makroekonomicznego i wskaźników optymizmu konsumentów na poziomie najwyższym od 2008 roku rosną wydatki gospodarstw domowych. Przedsiębiorstwa odnotowują wyższy popyt potwierdzony przez dodatnią dynamikę sprzedaży detalicznej, zarówno w przypadku produktów codziennej potrzeby, jak i dóbr trwałego użytku.

Podczas gdy deflacja cen sprzyja sile nabywczej konsumentów, to dla firm sektora detalicznego przedłużający się okres spadku cen jest czynnikiem negatywnym. Odpowiednio wcześniejsze uzupełnianie stanów magazynowych nie pozwalało polskim detalistom - w większości sklepom spożywczym - na bieżące korzystanie ze spadku cen. Pomimo, że wyższe wydatki konsumentów wspierają handel detaliczny, to jednak gospodarstwa domowe część swojego dochodu przeznaczają na odbudowywanie oszczędności, a nie wyłącznie na konsumpcję. W obliczu wyższego popytu, ale także dużej konkurencji i niskich marż, detaliści byli w stanie wygenerować wyższe obroty handlowe, ale w wielu przypadkach osiągnięte zyski były niższe niż przyjęte założenia i cele. Aby pozostać rentownymi firmy poszukiwały możliwości zwiększenia zysków poprzez redukcję kosztów, wzrost udziału sprzedaży produktów premium, generujących zazwyczaj wyższe marże, jak również wprowadzanie dodatkowych kampanii marketingowych. Detaliści doświadczyli także zmieniających się preferencji zakupowych polskich klientów, dla których nadal ważnym kryterium wyboru jest cena, ale także oferta produktów czy bliskość sklepu. Połączenie takich korzyści jak atrakcyjne ceny, niedaleka lokalizacja sklepu czy dostosowywanie się do preferencji konsumentów przyczyniło się do rosnącej liczby sklepów dyskontowych w Polsce w ostatnich latach.

więcej informacji:

handel detaliczny RSS ALERT    /    marże RSS ALERT    /    inflacja RSS ALERT    /    deflacja RSS ALERT    /    Grzegorz Sielewicz RSS ALERT    /    Coface RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.168.62.171
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!