Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partnerzy serwisu

partner serwisu partner serwisu partner serwisu partner serwisu
Handel

Seremak-Bulge: Czy producenci rzeczywiście windują ceny żywności?

Z analizy wskaźników zmian cen wynika, że wręcz odwrotnie. Ceny skupu surowców rolnych znacznie częściej rosną wolniej niż ceny detaliczne żywności. A warto przy tym pamiętać, że żywność od momentu urynkowienia, a więc od początku lat 90. XX wieku realnie staniała o blisko 40proc. - pisze w blogu dla serwisu portalspozywczy.pl Jadwiga Seremak-Bulge z IERiGŻ.

Seremak-Bulge: Czy producenci rzeczywiście windują ceny żywności?

Autor: portalspozywczy.pl
Data: 03-03-2010, 20:13

Co gorsza regułą jest, że istotnym źródłem podwyżek cen surowców rolniczych są znacznie szybciej drożejące środki produkcji. Mówiąc więc o udziale rolników w cenach detalicznych żywności o tych faktach należy pamiętać - dodaje.

"Analizy wskaźników zmian cen wynika, że wręcz odwrotnie. Ceny skupu surowców rolnych znacznie częściej rosną wolniej niż ceny detaliczne żywności. A warto przy tym pamiętać, że żywność od momentu urynkowienia, a więc od początku lat 90. XX wieku realnie staniała o blisko 40proc. Co gorsza regułą jest, że istotnym źródłem podwyżek cen surowców rolniczych są znacznie szybciej drożejące środki produkcji. Mówiąc więc o udziale rolników w cenach detalicznych żywności o tych faktach należy pamiętać" - wyjaśnia Seremak-Bulge.

I dodaje: "Z analizy cen detalicznych żywności i udziału marż producenta, marż przetwórców i marż handlowych w cenach detalicznych żywności w latach 1995-2008 wynika, że na ogół nie odbiega on obserwowanych w krajach o rozwiniętej gospodarce rynkowej. Najniższy jest w przypadku chleba mieszanego (13-15%, w USA jest to tylko 5-8%). W przypadku mięsa i jego przetworów udział ten waha się od 30-40% w zależności od fazy cyklu świńskiego (w USA jest to około 30%), a w przypadku przetworów mlecznych waha się od 30-60%.

Według Seremak-Bulge udział producentów mleka w cenach detalicznych przetworów mlecznych należy do najwyższych i w latach 2004-2008 odbiegał in plus od innych krajów, ponieważ działanie mechanizmu rynkowego na tym rynku było okresowo zakłócone wsparciem cenowym w ramach WPR, zniesieniem barier celnych w warunkach dużych różnic cenowych w momencie integracji oraz destabilizacją rynku światowego w latach 2007-2008. Obecnie udział ten zbliżył się do istniejących w innych krajach.

"Generalnie więc można powiedzieć - pisze w blogu dla serwisu portalspozywczy.pl Jadwiga Seremak-Bulge, że udział rolników w cenach detalicznych żywności w Polsce w latach 1995-2008 nie zmalał, aczkolwiek w krótkich okresach czasu ulega znacznym wahaniom w zależności od sytuacji rynkowej i sprawności działania mechanizmu rynkowego."

więcej informacji:

marże handlowe RSS ALERT

KOMENTARZE (7)

  • Alfa i Omega 2010-03-04 09:38:19
    No i jak ta wypowiedź się ma do artykułu z Dziennika - Gazety Prawnej?
  • poeta 2010-03-04 11:06:25
    Cóż analizy ekonomiczne to nie poezja, ale jak widać z interpretacją ich wyników dzienikarze miewają spore kłopoty
  • skrzypek.na.dachu 2010-03-04 11:07:18
    cena netto z uwzględnieniem opłat \"marketingowych\", bonusów, opłat retro, logistycznych itd w produktach mięsnych wysokoprzetworzonych stanowi 50% ceny ostatecznej w wiekszości sieci. Biedronka jest tania nie dlatego ze ma małe marże tylko dlatego że kroi dostawców. Jestem zszokowany brakiem profesjonalizmu w artykule Gazety Prawnej. Gdzie metodyka wyliczen. Pewnie zgodnei z nią koszt wyprodukowania gazety to 3 grosze bo tyle kosztuje pulpa drzewna na 1 szt. Dlaczego gazeta jest tak droga skoro produkcja jest tak tania.
  • kierowca 2010-03-04 13:47:49
    Statystyka i analizy ekonomiczne mają to do siebie, że mona je interpretować według własnego uznania czy zapatrywań politycznych. Prawda jest taka, że na ceny w marketach mają wpływ opłaty, nazwijmy je pośrednimi, a kolosalny wpływ na cenę mają moim zdaniem zapisy w umowach mówiące o \" zmiana ceny po 30 dniach od zatwierdzenia zmiany przez sieć\" oraz \"gwarancja najniższej ceny\". Wpływ na cenę ma to taki, że nikt nie zgłasza chęci obniżki cen, bo w momencie podwyżki cen surowca co najmniej przez miesiąc produkuje się ze stratą lub zapłaci się karę za obniżenie ceny poza siecią...
  • Gitarzysta 2010-03-04 15:04:11
    Skrzypek ma sporo racji. Producenta kroi się równo, a haracze marketingowe i pochodne osiągają absurdalną wysokość.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.220.231.235
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!