W porównaniu z ubiegłym rokiem supermarkety, dyskonty i Cash&Carry zwiększyły liczbę promocji zabawek, natomiast hipermarkety zmniejszyły ją o 12 proc. Spadek ten prawdopodobnie wynika z faktu, że hipermarkety, które oferują największą liczbę promocji (niemal 50proc.), zbudowały już swój wizerunek jako kanału, w którym zazwyczaj dokonuje się zakupu zabawek i szeroka oferta promocyjna nie przynosi już tak znacznego wzrostu sprzedaży, jak kiedyś. E. Leclerc to sieć, która najczęściej promuje zabawki (oferuje ponad 30 proc. promocji dostępnych w hipermarketach). Największy spadek zainteresowania promocjami wykazał Real, dostosowując się w ten sposób do strategii Auchan.
W ostatnich latach większość sieci dyskontowych konsekwentnie zwiększała liczbę ofert promocyjnych, szczególnie Lidl, na który przypada ponad połowa wszystkich promocji. Ich udział rośnie najszybciej w porównaniu z pozostałymi kanałami. Dla dyskontów produkty non-food są ważnym elementem przyciągania klientów do sieci. Wraz ze wzrostem zainteresowania zakupami w tych sieciach ludzi o średnich dochodach, wprowadziły one zmiany również w asortymencie zabawek, który został poszerzony o droższe, a zarazem lepsze jakościowo produkty. C&C wykazuje stabilny poziom, jeżeli chodzi o liczbę promocji - najwięcej oferuje Selgros (77 proc.). W supermarketach zauważalny jest niewielki wzrost ofert promocyjnych dotyczących kategorii zabawek, jednak nie kładą one na nią silnego nacisku.
- Sieci chętnie promują zabawki, albowiem są produktami o stosunkowo wysokiej marży, a ze względu na szeroki asortyment produkty są trudno porównywalne, nawet jeśli mają podobne przeznaczenie - różnią się marką, jakością, wielkością, designem itp. Jednocześnie rodzice są bardziej skłonni wydać pieniądze na prezent, gdy mają szeroki wybór w marketach, możliwość obejrzenie towaru i sprawdzenie jego jakości - mówi Sebastian Starzyński, prezes Instytutu Badawczego ABR SESTA.
Sieci promują zabawki od stycznia w sposób mało intensywny, jednak zawsze nasilają swoje działania na ok. 1,5 tygodnia przed Dniem Dziecka. Ponad 30 proc. promocji, licząc od początku roku do końca maja, przypada właśnie na ten okres. Dla promocji zabawek jest to optymalny czas, gdyż dodatkowo maj jest miesiącem komunijnym.
W bieżącym roku najczęściej była promowana kategoria gry planszowe, karty, puzzle i modele, co może świadczyć o zwiększonej popularności tych gier w gronie rodzinnym. Mniej ofert promocyjnych dotyczyło klocków i lalek. Nastąpił natomiast wzrost promocji zabawek zdalnie sterowanych, które są kategorią głównie promowaną pod koniec roku. Jedną z najchętniej promowanych przed Dniem Dziecka kategorii były również Gry/zabawki na świeżym powietrzu.
Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

komentarze (0)