Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partnerzy serwisu

partner serwisu partner serwisu partner serwisu
Handel

Sieci handlowe i inni uczestnicy rynku na wojnie z plastikiem

Według organizacji Greenpeace, do tej pory na świecie wyprodukowano 8 mld ton plastiku, a tylko 9 proc. trafiło do ponownego użycia. W Polsce zużywa się 3,5 mln ton plastiku rocznie. Największym odbiorcą tworzyw sztucznych w Polsce jest sektor opakowań, który konsumuje 33 proc. wyprodukowanego plastiku. To branża, która w pierwszej kolejności będzie musiała znaleźć skuteczny sposób na recykling odpadów z plastiku – mówi dr Justyna Berniak-Woźny z Akademii Finansów i Biznesu Vistula.

Sieci handlowe i inni uczestnicy rynku na wojnie z plastikiem
fot. shutterstock

Autor: portalspozywczy.pl
Data: 29-07-2019, 13:04

– Mimo, że plastik kojarzy się nam przede wszystkim z plastikowymi butelkami PET, to ich produkcja stanowi jedynie 14 proc. udziału w sektorze opakowań. Z danych Deloitte wynika, że najwięcej plastiku zużywamy do produkcji toreb na zakupy wielokrotnego użytku, folii oraz tacek do żywności. Ogromny problem stanowią plastikowe produkty jednorazowego użytku tzw. Single Use Plastic (SUP), bez których trudno dzisiaj wyobrazić sobie codzienne życie tj. patyczki higieniczne, plastikowe widelce, noże, łyżki, talerze, słomki, mieszadełka do napojów, patyczki do balonów, pojemniki do żywności i styropianowe kubeczki. Jednak decyzją UE od 2021 r. produkty te będą całkowicie zakazane – mówi dr Justyna Berniak-Woźny z Akademii Finansów i Biznesu Vistula.

Dodaje, że UE tworzy ramy przepisów, ale jak zostaną one wykorzystane do walki z SUP, zależy od krajów członkowskich UE. - Przykładowo, Greenpeace Polska zachęca nasz rząd do wprowadzenia planu zmniejszenia użycia wszystkich przedmiotów plastikowych jednorazowego użytku (poza koniecznymi wyjątkami tj. produkty medyczne). Redukcja miałaby wynosić 50 proc. do 2025 r. i 80 proc. do 2030 r. Remedium na narastający problem plastikowych śmieci może okazać się wprowadzenie rozszerzonej odpowiedzialności producentów opakowań (ROP) - tłumaczy ekspertka.

Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Co to oznacza? – Producenci opakowań z tworzyw sztucznych będą ponosić koszty ich późniejszej zbiórki i przetworzenia – mówi dr Justyna Berniak-Woźny z Akademii Finansów i Biznesu Vistula. - Może to również oznaczać, że każde wprowadzane na rynek opakowanie z tworzyw sztucznych będzie musiało zawierać określony procent materiałów pochodzących z recyklingu – dodaje Justyna Berniak – Woźny. Zdaniem ekspertki warto czerpać wzorce z takich krajów jak Norwegia, gdzie 92 proc. plastikowych butelek jest przerabianych i wykorzystywanych ponownie jako butelki. Jak to możliwe? - Norweski rząd nakłada podatek ekologiczny na wszystkich producentów plastikowych butelek. Jest on zależny od poziomu recyklingu. Im więcej recyklingują, tym mniejszy płacą podatek. Jeśli poddadzą recyklingowi ponad 95 proc. produktów, są z podatku zwolnieni – podkreśla dr Justyna Berniak- Woźny z AFiB Vistula.

- W resorcie środowiska trwają prace nad wprowadzeniem ROP, ale nie jest jeszcze przesądzone jak ten mechanizm będzie ostatecznie funkcjonował. Według Krajowej Izy Gospodarczej wprowadzenie ROP w Polsce pozwoliłoby zyskać 30-40 proc. udziałów producentów opakowań w kosztach gospodarowania odpadami komunalnymi - dodaje.

więcej informacji:

plastik RSS ALERT    /    opakowania RSS ALERT    /    foliówki RSS ALERT    /    sieci handlowe RSS ALERT    /    handel RSS ALERT    /    Justyna Berniak-Woźny RSS ALERT    /    Akademia Finansów i Biznesu Vistula RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.238.51.211
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!