Sieci handlowe nie mają pomysłu, jak sprzedać pieczywo
- Sklepy nie potrafią sprzedawać pieczywa w Polsce. Jedyną siecią ogólnopolską, która wyznacza trendy w podejściu do sprzedaży pieczywa jest Lidl, ale i tu brakuje – po przyjrzeniu się asortymentowi - dobrej jakości ciastek słodkich czy słonych przekąsek - mówi serwisowi portalspozywczy.pl Andrzej Piętka z Akademii Wypieków.

Zdaniem Piętki, konkurenci próbują wzorować się na sklepach i asortymencie tej sieci. Nie szukają nowych, innowacyjnych rozwiązań, dopasowanych do polskich upodobań oraz smaku. W kategorii pieczywa sieciom handlowym obecnym w Polsce brakuje charakterystycznego wyróżnika produktowego lub usługi mogącej stać się symbolem tylko dla konkretnego szyldu sklepów.
- Sieci handlowe nie potrafią sprzedawać samodzielnie chleba i najchętniej wszelkie koszty przerzucają na piekarnie/dostawców. Oczekują inwestycji w piece do wstawienia na sklepy, lady i regały oraz chcą pełnej transparentności kosztów surowcowych receptur. Brakuje im koncepcji lub właściwych doradców, jak lub co należy zrobić - tłumaczy Piętka.
W opinii przedstawiciela Akademii Wypieków, sieci handlowe nie są skłonne do zaoferowania od siebie zbyt wiele samych dostawcom, którzy pod naciskiem na obniżanie cen upraszczają receptury produktów. Skutkuje to problemem z utrzymaniem dobrej jakości pieczywa i jego dalszą odsprzedażą dla klienta sklepu. Sieci wywierają silny nacisk na postawienie przez piekarnie pracownika, który zza lady będzie sprzedawał produkty, jak również na zabieranie 100 proc. zwrotów niesprzedanego towaru.
- To ma duży, negatywny wpływ na jakość produktów piekarniczych sprzedawanych w tych sklepach. Zawsze znajdzie się piekarnia, która będzie gotowa sprzedać za niższą cenę chleb, bez liczenia, czy jej się to w ogóle kalkuluje. Piekarnie, które potrafią to policzyć, najczęściej mają pieniądze na rozwój i pewną niezależność od sieci handlowych czy dyskontowych. Rozwijają się i wyznaczają trendy na rynkach lokalnych - ocenia Piętka.


Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.