Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partnerzy serwisu

partner serwisu partner serwisu
Handel

Sieci spożywcze stawiają na modernizację sklepów a nie na ekspansję

W 2014 r. do użytku oddano 474 700 mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej, czyli o 23 proc. mniej od podaży w 2013 r., ponieważ otwierano mniejsze obiekty handlowe niż rok wcześniej. Centra handlowe stanowiły 81 proc. całkowitej podaży. W 2014 r. działalność rozpoczęły tylko dwa duże centra handlowe: Atrium Felicity w Lublinie (75 000 mkw.) i Galeria Warmińska w Olsztynie (41 500 mkw.). Aż 48 proc.nowoczesnej powierzchni handlowej oddano do użytku w miastach poniżej 100 000 mieszkańców (w 2013 r. 24 proc.) - wynika z raportu C&W.


Autor: www.portalspozywczy.pl/ pr
Data: 09-03-2015, 11:53

Tylko 42 000 mkw., tj. 9 proc. podaży rocznej, przypadło na osiem największych aglomeracji (w 2013 r. prawie 70 proc.). Popyt na powierzchnie w centrach handlowych jest bardzo zróżnicowany - zależy od nasycenia danego rynku, jakości istniejących obiektów oraz dostępności powierzchni. Wśród 8 największych polskich aglomeracji najbardziej nasycone powierzchnią handlową są Wrocław i Poznań, a najmniej aglomeracja warszawska i Szczecin. Do rekordzistów w skali kraju należą jednak mniejsze ośrodki: Zgorzelec, Opole, Nowy Sącz i Rzeszów, w których wskaźniki nasycenia znacznie przekraczają 1000 mkw./1000 osób. Najwyższe czynsze obowiązują w najlepszych centrach warszawskich, gdzie za 100-150 mkw. na potrzeby sklepu odzieżowego trzeba zapłacić średnio 80-90 EUR/mkw./ miesiąc. W pozostałych siedmiu aglomeracjach czynsze wynoszą średnio 35-45 EUR/mkw./miesiąc, natomiast w miastach średniej wielkości i małych 20-25 EUR/mkw./miesiąc.

Spośród pozostałych rodzajów nieruchomości handlowych wciąż najintensywniej rozwijają się parki handlowe - w sumie w 2014 roku oddano do użytku 110 000 mkw. w tym segmencie. Z tej liczby 35 proc., czyli 38 000 mkw., oddano w ramach przebudowy i rozbudowy istniejących wcześniej obiektów (Płock, Krosno, Sochaczew). Na pozostałe 72 000 mkw. składa się 12 parków handlowych o średniej powierzchni 5 800 mkw. Pod koniec 2014 r. otworzyły się także dwa centra wyprzedażowe: Outlet Center w Lublinie oraz Outlet Białystok. Na rynku spożywczym zmniejszyło się tempo ekspansji dyskontów, za to widać dynamiczny rozwój sieci spożywczych typu convenience (np. Żabka, Freshmarket, Carrefour Express, Odido). Rynek dużych hipermarketów pozostaje w fazie stagnacji.

- Największym zainteresowaniem w 2014 roku cieszyły się obiekty sprawdzone, o dużej odwiedzalności i zadowalających obrotach. Atrakcyjną alternatywę wobec nowopowstających obiektów stanowiła powierzchnia w rekomercjalizowanych centrach. Natomiast na rynku spożywczym sieci stawiają obecnie na modernizację istniejącej bazy sklepów i dostosowywanie do wymagań nowoczesnego klienta, a nie na dynamiczną ekspansję. Obecna struktura popytu sprawia, że wydłużył się czas komercjalizacji nowych obiektów. Obecnie w budowie znajduje się ok. 900 000 mkw. powierzchni handlowej, z czego ponad 62 proc. (ok. 563 000 mkw.), ma zostać oddane do użytku w 2015 r. W bieżącym roku zaplanowane jest otwarcie 20 nowych centrów handlowych, 4 parków handlowych i jednego centrum wyprzedażowego oraz rozbudowy 4 istniejących centrów handlowych i jednego parku handlowego - mówi Marek Noetzel, partner, dyrektor działu powierzchni handlowych Cushman & Wakefield.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Cushman and Wakefield RSS ALERT    /    sklepy spożywcze RSS ALERT    /    sprzedaż sieci sklepów RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.219.31.204
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!