• partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Spowolnienie gospodarcze nie dotknie centrów handlowych

Całkowita powierzchnia nowoczesnych obiektów handlowych w Polsce wynosi już blisko 6,2 mln mkw. Eksperci z Colliers przyznają, że publikowane kilka miesięcy temu optymistyczne prognozy rozwoju tego segmentu rynku nieruchomości dziś należy zweryfikować. Niemniej jednak, mimo trudności, spodziewają się dalszego wzrostu powierzchni całkowitej - informuje Puls Biznesu.
  • Autor: Puls Biznesu
  • Data: 17-02-2009, 07:04

Inwestorzy napotykają dziś wiele ograniczeń, których nie musieli brać pod uwagę choćby pół roku temu. Przed udzieleniem kredytu inwestycyjnego banki wymagają od nich wyższego kapitału własnego. Oczekują także wyższego współczynnika wynajęcia centrum handlowego, którego budowę będą współfinansować.

- W 2009 r. zamiast zapowiadanych 1,3 mln mkw. deweloperzy powinni oddać do użytku 900 tys. mkw., a to też pod warunkiem, że realizacja kolejnych projektów nie zostanie opóźniona - mówi Ewa Derlatka-Chilewicz, starszy analityk rynku w DTZ.

Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Jej zdaniem, obecna sytuacja gospodarcza w dwojaki sposób wpływa na rynek powierzchni handlowych. Sprawia, że sieci handlowe dokładniej analizują lokalizacje i ostrożniej liczą opłacalność każdej nowej i istniejącej placówki. Ponadto ograniczają tempo ekspansji w porównaniu z planami ogłaszanymi w połowie zeszłego roku. Nie można zapominać, że nie tylko deweloperzy potrzebują kredytów, również sieci muszą zdobywać środki na aranżację lokali.

- Popyt najemców utrzymuje się na niezmiennie wysokim poziomie. W praktyce nie ma pustostanów. Co prawda istnieją obiekty gorzej zaprojektowane lub zlokalizowane, których właściciele mają trudności ze znalezieniem chętnych na wszystkie lokale, jednak są to raczej wyjątki - mówi Małgorzata Trzaskowska, szefowa działu nieruchomości handlowych Colliers International.

Przypomina ona jednocześnie, że właśnie teraz jest najlepszy moment dla tych, którzy szukają ciekawych i nieco tańszych powierzchni w topowych centrach handlowych, bo wiele lokali zmienia właśnie najemców.

Inaczej przedstawia się sytuacja poza metropoliami. Zdaniem Ewy Derlatki-Chilewicz, w wielu przypadkach, szczególnie w mniejszych miastach, inwestorzy odłożą realizację planowanych obiektów handlowych, a możliwe, że zrezygnują z najbardziej ryzykownych inwestycji.

- Dotychczas zdarzało się, że w małym mieście planowano budowę 3-4 centrów handlowych. Teraz należy się spodziewać ponownej oceny zasadności tych inwestycji. W przypadku centrów osiedlowych potrzebna będzie również weryfikacja atrakcyjności ich lokalizacji. Ten typ obiektów handlowych ma duży potencjał, gdyż ich najemcami są przeważanie sieci oferujące dobra i usługi pierwszej potrzeby, które słabiej odczują skutki spowolnienia gospodarczego, a preferencje klientów w dużych miastach skłaniają się ku szybkim zakupom w pobliżu miejsca zamieszkania - mówi Derlatka-Chilewicz.

Powiązane tematy:

Partnerzy serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!