Partnerzy portalu
  • partner portalu
  • partner portalu

Hipermarkety opuszczą Polskę? "Ten koncept się wypalił" [WYWIAD]

  • Autor: Agata Kinasiewicz
  • Data: 24-05-2022, 15:12
Od wielu lat obserwuję wycofywanie się hipermarketów z Polski. Niedawno wycofało się Tesco, wcześniej Geant, po drodze Hit. Tak naprawdę brandów hipermarketowych zostało w Polsce tyle, że policzyć je można na palcach jednaj ręki - mówi nam Maciej Ptaszyński, wiceprezes Polskiej Izby Handlu.
Hipermarkety opuszczą Polskę?
Dlaczego Polacy nie chcą już robić zakupów w hipermarketach?/ fot. AK

Carrefour Polska sprzedany. Co dalej?

Agata Kinasiewicz: Pisałam w marcu, że Carrefour Polska zostanie sprzedany. Sieć od dłuższego czasu zaprzeczała, "na tę chwilę" zaprzecza oficjalnie informacjom o sprzedaży, jednak wszystko wskazuje na to, że polski oddział został właśnie sprzedany.

Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Maciej Ptaszyński: Jako organizacja staramy się nie komentować decyzji biznesowych, ale na pewno mamy do czynienia z widocznym trendem. Polega on na tym, że handel się integruje. Myślę, że taka decyzja, o ile się ona potwierdzi, jest elementem tych zmian integracyjnych, które w handlu cały czas zachodzą. Carrefour w Polsce obecnie ma dwa formaty. Jeden z nich to hipermarkety, a drugi – mniejsze sklepy działające we franczyzie. Jak wiadomo, hipermarkety nie są dziś kategorią wschodzącą…

Hipermarkety na polskim rynku

Delikatnie rzecz ujmując.

Dokładnie, to jest to trwałe mniej więcej 7 proc. udziałów rynkowych. I to się tak trzyma na tym poziomie, spada o pół lub jedną czwartą procenta co roku. Generalnie koncept hipermarketów nieco się wypalił. Klienci po prostu wybierają inne sklepy.

Nie uważa pan, że po pandemii, kiedy ludzie przestali chodzić do centrów handlowych i odwiedzać tego typu sklepy, po prostu okazało się, że są one zbędne?

Pandemia też odegrała ważna rolę, jednak ja od wielu lat obserwuję te zmiany i wycofywanie się hipermarketów z Polski. Niedawno wycofało się Tesco, wcześniej Geant, po drodze Hit. Tak naprawdę brandów hipermarketowych zostało w Polsce tyle, że policzyć je można na palcach jednaj ręki. Dużo ciekawszy z punktu widzenia potencjalnego nabywcy jest segment convenience.

Carrefour będzie rozwijał format Express?

Tzn. Carrefour Express?

Myślę, że ten segment sklepów jak najbardziej ma szansę się rozwijać. Podobnie jak każdy segment oparty na franczyzie. Ona się w handlu chyba najbardziej sprawdza i jest bezpieczną przystanią dla przedsiębiorców. Na ponad 80 tysięcy placówek spożywczych praktycznie co druga jest franczyzą. To o czymś świadczy.

Czy ta popularność wynika z tego, że lepiej i szybciej zarządza się własnym małym biznesem, kiedy nie trzeba czekać z każdą decyzją na odpowiedź centrali?

Jest bardzo dużo elementów, które składają się na sukces takich formatów. To m.in. bliskość w stosunku do klienta, możliwość zrobienia szybkich zakupów, bo klientów nie bawią już sklepy o wielkości rzędu 10 tys. metrów kwadratowych, lepszy i ciekawszy asortyment. Pamiętajmy, że asortyment dyskontu nie przekracza z reguły 3 tys. SKU. Sklepy franczyzowe i convenience mają więcej produktów, co przekłada się na większy wybór dla klienta.

Sklepy convenience i franczyza przyszłością handlu

Z kolei dla właściciela sklepu zaletą jest to, że może korzystać ze wszystkich dobrodziejstw organizacyjnych i marketingowych. Pojedynczy sklep nie poniesie przecież kosztu kampanii reklamowej w telewizji czy na bilbordach, a sieci nie mają z tym problemu. Właściciel sklepu wie także, co się najlepiej sprzedaje, może korzystać z nowoczesnych technologii, które pracę ułatwiają. Przedsiębiorcy mają dostęp do danych marketingowych w czasie rzeczywistym, wspólnej logistyki itp.

Jak np. dobór asortymentu do sklepu w zależności od lokalizacji?

Tak, na przykład. I to daje unikalne możliwości rozwoju. Gdybym miał oceniać potencjał takiego przedsiębiorcy jak Carrrefour, to podkreślałbym znaczenie tych mniejszych sklepów, które działają w ramach franczyzy, bo tutaj leży – moim zdaniem – przyszłość handlu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • Specjalista 2022-05-26 14:16:29

    Nie do końca się zgadzam że czas się skończył. Carrefour przede wszystkim od lat pozbywa się z uporem maniaka najzdolniejszych pracowników. Chcieli w tamtym roku zrobić reformę żeby każdy robił wszystko ale zapomnieli że prawie sami emeryci pracują tutaj. Nie ważne co kto umiał i ile pracował dostał minimalną + 3% .Tak zrobili że nikomu teraz nie zależy na losie tej firmy. Ci którzy coś potrafili, pracują już u konkurencji za większe pieniądze. Od 5-6 lat zjeżdżamy po równi pochyłej. Myślą że klienci nie widzą że niby 10% rabatu ale ceny 10% wyższe na weekend? Zapomnieli że przede wszystkim liczy się cena i komfort robienia zakupów. Ceny wysokie, po sklepie z wózkiem nie da się przejechać tyle standów, przy kasach nie ma jak sięgnąć do wózka. Na sklepie gorąco klient mało nie padnie. Ciemno że ledwo produkty na półkach widać. A mimo to z finansami nie jest źle, co roku się słyszy na portalach jakie to zyski mamy w porównaniu z innymi krajami. W tamtym roku tak naprawdę prowadzono restrukturyzację która miała nas przygotować na sprzedaż po jak najlepszej cenie. Bezczelnie kłamano że to dla lepszej wyceny kompetencji a jak się okazało to nie miało nic wspólnego z kompetencjami. Jak ktoś nie chciał podpisać to straszono go że nic nie dostanie. Pan prezes zrobił to co miał zapłacone, pójdzie teraz na kolejny kraj robić porządek. Mam nadzieję że tą całą bandę z centrali co mu pomagała w tym wszystkim nowy właściciel pogoni. Bo zwykły pracownik to ma to gdzieś kto będzie właścicielem.

    Odpowiedz

Powiązane tematy:

Partnerzy serwisu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Bądź na bieżąco!Subskrybuj nasz newsletter
Obserwuj nas

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!