Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partnerzy serwisu

partner serwisu partner serwisu
Handel

Sprzedaż detaliczna w grudniu wzrosła o 7 proc. Segment żywności ze spadkiem

W grudniu ub.r. sprzedaż detaliczna liczona w cenach stałych wzrosła o 7 proc. w ujęciu rocznym wobec wzrostu o 5,7 proc. w listopadzie - podał Główny Urząd Statystyczny. W porównaniu z listopadem 2015 r. sprzedaż wzrosła o 22 proc.

Sprzedaż detaliczna w grudniu wzrosła o 7 proc. Segment żywności ze spadkiem
fot. materiały prasowe

Autor: PAP / portalspozywczy.pl
Data: 21-01-2016, 14:37

Ekonomiści spodziewali się w tzw. konsensusie rynkowym, że sprzedaż w grudniu wzrosła o 5,3 proc.

"W grudniu 2015 r. odnotowano wzrost sprzedaży detalicznej w cenach stałych w skali roku o 7 proc. (wobec wzrostu o 5,7 proc. w listopadzie oraz o 4 proc. w grudniu 2014 r.). W porównaniu z poprzednim miesiącem miał miejsce wzrost sprzedaży detalicznej o 22 proc." - napisał GUS w komunikacie.

Zgodnie z komunikatem w okresie styczeń-grudzień 2015 r. sprzedaż detaliczna zwiększyła się o 3,7 proc.

"W grudniu 2015 r. wzrost sprzedaży detalicznej w cenach stałych w skali roku utrzymał się w większości grup. Wśród grup o znaczącym udziale w sprzedaży detalicznej ogółem najwyższy wzrost odnotowano w przedsiębiorstwach prowadzących pozostałą sprzedaż detaliczną w niewyspecjalizowanych sklepach (o 33,5 proc. wobec wzrostu przed rokiem o 6,6 proc.) oraz w podmiotach zajmujących się handlem pojazdami samochodowymi, motocyklami i częściami (o 19,7 proc. wobec wzrostu o 0,1 proc.), niższy wzrost odnotowano w jednostkach handlujących paliwami (o 4 proc. wobec spadku przed rokiem o 4,8 proc.)" - czytamy w komunikacie.

Urząd statystyczny wskazał, że w grupach o mniejszym udziale w sprzedaży detalicznej ogółem, znacznie zwiększyła się sprzedaż w grupie "prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach" (o 25 proc.) oraz w grupie "tekstylia, odzież, obuwie" (o 13,9 proc.).

Spadek sprzedaży wykazały natomiast podmioty zaklasyfikowane do grupy "żywność, napoje i wyroby tytoniowe" (o 6 proc.) oraz "pozostałe" (o 4,9 proc.).

"W okresie styczeń-grudzień 2015 r. sprzedaż detaliczna zwiększyła się w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku o 3,7 proc. (wobec wzrostu o 4,1 proc. w 2014 r.)" - dodał GUS.

Zdaniem Krystiana Jaworskiego, ekonomisty Credit Agricole Bank Polska, wzrost sprzedaży detalicznej w grudniu wynikał ze znaczącego wzrostu wydatków świątecznych dokonywanych przez gospodarstwa domowe.

- Poprawiająca się sytuacja na rynku pracy  i związane z nią malejące – w percepcji pracowników – ryzyko utraty pracy wpływa korzystnie na skłonność gospodarstw domowych do konsumpcji. Ponadto spadek stopy lombardowej o 50 pb w marcu ub.r. przyczynił się – poprzez zmniejszenie limitu oprocentowania wynikającego z tzw. ustawy antylichwiarskiej o 200 pb – do znacznego spadku oprocentowania kredytów konsumpcyjnych. Spadek ten oddziałuje w kierunku zwiększenia akcji kredytowej w segmencie kredytów konsumpcyjnych, co sprzyja wzrostowi wydatków świątecznych Polaków. Naszą ocenę wspiera również badanie ankietowe przeprowadzone przez Deloitte, zgodnie z którym przeciętna polska rodzina wydała w ub. r.  podczas świąt o 11 proc. więcej niż w 2014 r. – komentuje Krystian Jaworski.

więcej informacji:

sprzedaż detaliczna RSS ALERT    /    wzrost sprzedaży RSS ALERT    /    GUS RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.235.101.141
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!