Sprzedaż detaliczna w grudniu wzrosła o 7 proc. Segment żywności ze spadkiem
- Autor: PAP / portalspozywczy.pl
- Data: 21-01-2016, 14:51

Ekonomiści spodziewali się w tzw. konsensusie rynkowym, że sprzedaż w grudniu wzrosła o 5,3 proc.
"W grudniu 2015 r. odnotowano wzrost sprzedaży detalicznej w cenach stałych w skali roku o 7 proc. (wobec wzrostu o 5,7 proc. w listopadzie oraz o 4 proc. w grudniu 2014 r.). W porównaniu z poprzednim miesiącem miał miejsce wzrost sprzedaży detalicznej o 22 proc." - napisał GUS w komunikacie.
Zgodnie z komunikatem w okresie styczeń-grudzień 2015 r. sprzedaż detaliczna zwiększyła się o 3,7 proc.
"W grudniu 2015 r. wzrost sprzedaży detalicznej w cenach stałych w skali roku utrzymał się w większości grup. Wśród grup o znaczącym udziale w sprzedaży detalicznej ogółem najwyższy wzrost odnotowano w przedsiębiorstwach prowadzących pozostałą sprzedaż detaliczną w niewyspecjalizowanych sklepach (o 33,5 proc. wobec wzrostu przed rokiem o 6,6 proc.) oraz w podmiotach zajmujących się handlem pojazdami samochodowymi, motocyklami i częściami (o 19,7 proc. wobec wzrostu o 0,1 proc.), niższy wzrost odnotowano w jednostkach handlujących paliwami (o 4 proc. wobec spadku przed rokiem o 4,8 proc.)" - czytamy w komunikacie.
Urząd statystyczny wskazał, że w grupach o mniejszym udziale w sprzedaży detalicznej ogółem, znacznie zwiększyła się sprzedaż w grupie "prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach" (o 25 proc.) oraz w grupie "tekstylia, odzież, obuwie" (o 13,9 proc.).
Spadek sprzedaży wykazały natomiast podmioty zaklasyfikowane do grupy "żywność, napoje i wyroby tytoniowe" (o 6 proc.) oraz "pozostałe" (o 4,9 proc.).
"W okresie styczeń-grudzień 2015 r. sprzedaż detaliczna zwiększyła się w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku o 3,7 proc. (wobec wzrostu o 4,1 proc. w 2014 r.)" - dodał GUS.
Zdaniem Krystiana Jaworskiego, ekonomisty Credit Agricole Bank Polska, wzrost sprzedaży detalicznej w grudniu wynikał ze znaczącego wzrostu wydatków świątecznych dokonywanych przez gospodarstwa domowe.
- Poprawiająca się sytuacja na rynku pracy i związane z nią malejące – w percepcji pracowników – ryzyko utraty pracy wpływa korzystnie na skłonność gospodarstw domowych do konsumpcji. Ponadto spadek stopy lombardowej o 50 pb w marcu ub.r. przyczynił się – poprzez zmniejszenie limitu oprocentowania wynikającego z tzw. ustawy antylichwiarskiej o 200 pb – do znacznego spadku oprocentowania kredytów konsumpcyjnych. Spadek ten oddziałuje w kierunku zwiększenia akcji kredytowej w segmencie kredytów konsumpcyjnych, co sprzyja wzrostowi wydatków świątecznych Polaków. Naszą ocenę wspiera również badanie ankietowe przeprowadzone przez Deloitte, zgodnie z którym przeciętna polska rodzina wydała w ub. r. podczas świąt o 11 proc. więcej niż w 2014 r. – komentuje Krystian Jaworski.

więcej informacji:
Powiązane tematy:
-
GUS: w kwietniu spadała sprzedaż przez internet
-
GUS: sprzedaż detaliczna w cenach stałych w kwietniu wzrosła o 19,0 proc. rdr
-
Wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw wzrosło o 14,1 proc.
-
Drożyzna 2022. Ceny skupu podstawowych produktów rolnych wzrosły o 45,1 proc.
-
Analityk PIE: można się spodziewać dalszego wzrostu deficytu handlowego
-
Inflacja - znów rekordowa. Najwyższa od 24 lat
-
Szczyt inflacji dopiero przed nami. Przypadnie na czerwiec lub lipiec
-
Raport: Poziom sprzedaży detalicznej wyższy niż w ubiegłym roku
-
Ceny żywności zaliczyły rekordowy wzrost
-
Ludność Polski zmniejszyła się o blisko 500 tys.
- Pomoc KE dla Ukrainy zagrozi polskiemu drobiarstwu?
- Wpływ wojny na rynek żywnościowy przejawia się na kilku płaszczyznach
komentarze (0)